Hoe komt het dat warm zand een piepend of knisperend geluid maakt als je eroverheen loopt?

Dit gebeurt bijvoorbeeld op een warme dag op het strand, wanneer het zand goed opgewarmd is. Als je dan je voeten wat schuivend neerzet, maakt het een piepend geluid. Waardoor komt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de grootte van de zandkorrels (die dan inderdaad met elkaar in wrijving komen, maar ook zeer zeker aan het "soort" zand. Er zijn namelijk enorm veel verschillende soorten zand van verschillende soorten materiaal.

"Zand wordt meestal gevormd door de mechanische en chemische afbraak van gesteente, net als silt en grind. In dat geval spreken we van detritisch zand, dat zijn oorsprong meestal op het land heeft.

Biogeen zand (bio: leven, geen: gemaakt door) is van een organische samenstelling en komt vooral uit de zee. Het kan zowel van dierlijke als van plantaardige afkomst zijn, en is door de aanwezige kalk vaak licht van kleur

Je hebt zelfs zand, wat zelf geluid maakt. Het wordt "Akoestisch zand" genoemd.
Het maakt een zingend, blaffend of melodieus geluid. De geluiden die het voortbrengt als het in beweging wordt gebracht kunnen worden omschreven als dreunen, brullen of blaffen. Tijdens een zandverschuiving kan het klinken als een laag overvliegend vliegtuig, galopperende paarden of het geluid van een drum. Akoestisch zand wordt gevonden in sommige duingebieden en woestijnen. Zand met deze eigenschap is droog, schoon en zeer goed gepolijst. De korrels moeten ongeveer van gelijke grootte zijn. Uit een Frans onderzoek is gebleken dat bepaald Marokkaans 'zingend' zand een extra coating heeft van silicium, mangaan en ijzer dat zich waarschijnlijk heeft gevormd toen de zandkorrels nog op de bodem van een oude oceaan lagen. Deze buitenlaag veroorzaakt bij wrijving de opvallende zoemtonen"

http://www.geologievannederland.nl/ondergrond/afzettingen-en-delfstoffen/zand
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

omdat t kleine korreltjes zijn en als je erin stapt het tegen elkaar aan schuift