hoe noemde de nederlanders vroeger mensen uit india? toen er ze in nederland indie, de indiers waren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
ronron1212
11 jaar geleden
onduidelijke vraag toen er ze in ?

Het beste antwoord

Je bent in de war met Indonesie. India heeft niets met Nederlands Indie (nu Indonesie genoemd te maken), maar ik heb dit antwoord voor je gevonden:

Het hangt ervan af wat bedoeld wordt. Indiase mensen zijn mensen uit India. Met Indische mensen kunnen ook mensen uit India bedoeld zijn, maar er wordt, vooral in Nederland, ook mee verwezen naar mensen uit het voormalige Nederlands-Indië (het huidige Indonesië).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u vriendelijk

Andere antwoorden (4)

Ook Indiërs, maar destijds praatte men niet zoveel over mensen uit IndiA, en hadden ze het veel meer over onze kolonie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de snelle reactie.. maar heeft u ook een bron?
Blauwen......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook indiers, het woord indianen was al vergeven aan de oorspronkelijke bewoners van noord ( en later ook midden zuid) amerika, omdat columbus dacht dat ie in india was beland, zijn eigenlijke doel. De inboorlingen die ie daar vond noemde ie dus indianen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat wij in Nederland de bewoners van het huidige India Brits-Indiërs noemden. Het land was immers een Britse kolonie.
De Engelsen hebben trouwens iets heel geks gedaan door de bewoners van Amerika per abuis Indians te noemen, want nu hebben ze al eeuwen de zelfde naam voor deze mensen (de Indianen) en de bewoners van India!
Mensen uit India noemde (en noemt) men altijd 'Indiërs'.

De oorspronkelijke bewoners van Indonesië, 'Indonesiërs' en mensen van gemengd Nederlands/Indonesische afkomst, 'Indisch'.