Wat was de gemiddelde temperatuur in West-Europa de afgelopen duizend jaar?

Ik doe een onderzoek of vulkaanuitbarstingen invloed hadden op de gemiddelde temperatuur toen én nu. Hiervoor heb ik de gemiddelde temperatuur nodig van de afgelopen duizend jaar. Dit mogen meerdere grafieken gaan, maar allemaal over West-Europa. Ik kan deze niet vinden. Kan iemand helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zult echte datasets uit bv ijslagen moeten gebruiken. Het effect van vulkaanuitbarstingen duurt slechts kort. De gemiddelde temperatuur over de laatste duizend jaar is niet relevant. Je moet de datasets hebben van een aantal lokaties die een temperatuurindicatie geven. Als de temperatuurschommelingen samenvallen met bepaalde asafzettingen kun je een effect vasstellen. Het effect kan ook verschillen per type uitbarsting. Veel zwaveldruppeltjes geeft afkoeling, veel as eerst afkoeling dan weer opwarming door donker geworden ijsvlaktes. Je kunt misschien goede data vinden door te googelen op paleoclimatic datasets.Directe temperatuurmetingen over de laatse 150 jaar kun je bij de ipcc vinden .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100