Wat was de gemiddelde temperatuur in West-Europa de afgelopen duizend jaar?

Ik doe een onderzoek of vulkaanuitbarstingen invloed hadden op de gemiddelde temperatuur toen én nu. Hiervoor heb ik de gemiddelde temperatuur nodig van de afgelopen duizend jaar. Dit mogen meerdere grafieken gaan, maar allemaal over West-Europa. Ik kan deze niet vinden. Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

1000 jaar geleden was het hier gemiddeld iets warmer ....dat blijkt bij de ontdekking van Groenland door Erik De Rode : Groenland werd zo geheten omdat de kusten zeer groen en vruchtbaar waren. Er zijn in die tijd ook vestigingen geweest.
New Foundland voor de Canadese kust werd Vinland gedoopt :Wijnland ...dat wil zeggen dat het een duizendtal jaren geleden warm genoeg was om druiven te kweken .
Na 1500 hebben we een ‘kleine ijstijd’ gekend in West-Europa : toen is het weer kouder geworden ….maar dit gaat slechts om een gemiddelde van 2 graden lager
Vroeger werden er geen temperatuurmetingen gedaan , dus het is allemaal een beetje koffiedik kijken wat betreft cijfers.
Toch heeft men wat informatie gevonden , hoe de temperatuur evolueerde …. Men doet dit door de de ijslagen van de gletsjers te meten en te bestuderen.
Al bij al is er gemiddeld een speling van slechts enkele graden , met als extreme uitschieter naar boven : de huidige wereld vanaf 1980

Toegevoegd na 8 minuten:
Hieronder zowat de schommelingen in het Holoceen (tot nu) ....of er bijvoorbeeld een schommeling te zien is door het ontploffen van het Krakatoa eiland is mij eerlijk gezegd niet duidelijk , op global schaal

Toegevoegd na 10 minuten:
Kijk vooral naar Recent Proxies vanaf 1 o^eze grafiek

Toegevoegd na 18 minuten:
Onder :Recent Proxies een beetje uitvergroot.

Toegevoegd na 19 uur:
Persoonlijk denk ik dat je meer informatie over bijv. mislukte oogsten en zo ...na een vulkaanuitbarsting...kunt vinden door her en der een paar kronieken te raadplegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

helaas temperatuurmetingen werden duizend jaar geleden niet
iedere dag geregistreerd.met periodieke grafieken kun je het gemiddelde ook niet berekenen.je kunt proberen bij landelijke
weerinstituten (archief) deze grafieken te vinden(maar dat is veel reizen)
maar kan je wel zeggen dat de laatste duizend jaar niet zoveel veranderd is qua temperatuur vulkaanuitbarstingen hebben heel weinig invloed op de gemiddelde temperatuur, ook nu niet.
er zijn wel ijstijden geweest 20000 jaar geleden en ook vulkaan uitbarstingen.
ijstijden hebben veel meer invloed op de gemiddelde temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult echte datasets uit bv ijslagen moeten gebruiken. Het effect van vulkaanuitbarstingen duurt slechts kort. De gemiddelde temperatuur over de laatste duizend jaar is niet relevant. Je moet de datasets hebben van een aantal lokaties die een temperatuurindicatie geven. Als de temperatuurschommelingen samenvallen met bepaalde asafzettingen kun je een effect vasstellen. Het effect kan ook verschillen per type uitbarsting. Veel zwaveldruppeltjes geeft afkoeling, veel as eerst afkoeling dan weer opwarming door donker geworden ijsvlaktes.
Je kunt misschien goede data vinden door te googelen op paleoclimatic datasets.Directe temperatuurmetingen over de laatse 150 jaar kun je bij de ipcc vinden .