Kloppen de gemiddelde klimaatcijfers nog wel gezien de veranderingen de laatste jaren?

Ik kijk naar de klimaatcijfers op internet om te bepalen in welke maand ik in een bepaald land op vakantie ga. Ik heb het idee dat dit niet meer klopt. Ik weet ook niet over hoeveel jaar dit een gemiddelde is.

4 maanden geleden

Antwoorden (1)

De wat jij noemt 'klimaatcijfers' worden in de regel berekend over een periode van 30 jaar. Maar elk jaar kan weer anders zijn, dus de voorspellende waarde is niet absoluut. Bovendien is in de ene regio het weer van jaar op jaar heel constant (in de Sahara bijvoorbeeld), en in de andere regio heel wisselvallig. Hier kun je zomaar een erg warme en droge zomer hebben, en het volgende jaar juist veel regen. Dat de cijfers de laatste tijd niet meer zouden kloppen lijkt me onzin. Niet minder dan voorheen in elk geval. Het klimaat verandert al miljarden jaren geleidelijk, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders zou zijn.
4 maanden geleden
TurfGraver
4 maanden geleden
"Het klimaat verandert al miljarden jaren geleidelijk, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders zou zijn."
Dat het nu niet geleidelijk gaat is wel duidelijk lijkt mij.
HannekeJanssen
4 maanden geleden
Het klimaat verandert de laatste jaren wel sneller dan in de honderden jaren hiervoor, maar inderdaad: Klimaatcijfers geven per definitie een trend aan (welke kant gaat het over langere tijd gezien op) - en dat zegt niets over een bepaald jaar, een bepaalde maand. Een jaar kan ineens ook weer veel kouder zijn dan het voorgaande jaar, terwijl er over een periode van 50 jaar toch eçht sprake is van opwarming van de aarde.
Cryofiel
4 maanden geleden
Het klimaat verandert wel degelijk. Zie bijvoorbeeld
https://pbs.twimg.com/media/ErtZJH1XUAAJUJz.jpg:large
(Bron: Neil Kaye, European Space Agency)

Het recordjaar 2023 is hier zelfs nog niet in verwerkt, dus de veranderingen zijn nóg ernstiger dan hier zichtbaar wordt.

Verder toont dit plaatje "slechts" de veranderingen in temperatuur. De veranderingen in neerslagpatronen, neerslaghoeveelheden, en windsterkte komen hier nog eens bovenop.