waar kan je in nederland veel over de tweede wereldoorlog in de grond vinden?n

Hoi,
Ik wil ergens in Nederland metaaldetecteren en spullen uit de tweede wereld oorlog vinden. Alleen is het lastig om te weten waar je kan zoeken.
Weet iemand een plaats waar veel gevochten is en waar je kans hebt om veel hulzen en mischien helmen en pistolen te vinden en waar de kans op bomscherven klein is?

Mvg. Bennie23 ":)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.9K
Poet
10 jaar geleden
Deze club helpt projectontwikkelaars om de kans op een ontploffing tijden het werk zo klein mogelijk te maken. Daarvoor maken ze gebruik van allerlei kaarten van gevechtsgebieden.
Bel ze eens.
www.explosievenopsporing.nl Verder hebben steeds meer gemeenten risicokaarten over niet gesprongen explosieven. Jee kunt de gemeente eens bellen en ernaar vragen
Poet
10 jaar geleden
Voorbeeld van de gemeentesite van Nijmegen:
http://www2.nijmegen.nl/mmbase/attachments/1032115/Handleiding_omgaan_met_explosieven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké ik zal kijken bedankt!! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk uit voor granaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let wel op dat je niet zomaar overal mag zoeken met een metaal detector. Het is leuk en interessant, net als magneetvissen. Maar dit mag niet zomaar overal ivm gevaar van op scherp staande mortieren en andere munitie!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1450986
Poet
10 jaar geleden
Uiteraard weinig kans waar nieuwe wijken zijn gebouwd na WOII want dan is meestal de bovengrond vergraven en grond toegevoegd die dus elders is opgegegraven. Weinig kans dat je daarin nog iets vindt.

Antwoorden (4)

Ja ik weet zeker een plaats waar je veel van deze spullen kunt vinden.
Een oom van een vriend van mij heeft daar namelijk; telefoons, hulsen, kogels etc. uit de 2e wereld oorlog gevonden.

Het gaat om de brug waar de slag van arnhem heeft plaatsgevonden.
Helaas heb ik tot op heden nog geen zoekresultaat gevonden met de duidelijke naam + routebeschrijving van die brug maar ik heb het mijn vriend gevraagd en hij zal het opzoeken. Zodra ik meer weet zal ik het je melden.

Ik geef je alleen geen garantie dat er daadwerkelijk nog wat te vinden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
goede reactie
Nou, nou, helmen en pistolen zal je niet zo gauw meer vinden. Misschien wel blindgangers, dat zijn niet ontplofte bommen en granaten. De voormalige Zuiderzee was een vliegroute die vaak gebruikt werd om een bommenlast die was overgebleven van een vijandelijk raid. Om dan de thuisbasis in Engeland te kunnen bereiken moest er gewicht worden afgeworpen en dat waren in dat geval bommen. Na de drooglegging van de bekende stukken van de Zuiderzee zijn er de nodige bommen gevonden en neergestorte vliegtuigen. Overigens is het geen gebied waar je met kans op succes naar spullen kunt gaan speuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik jou was zou ik maar erg terughoudend zijn met spullen uit WO 2.
Door gebrek aan van alles gebruikte men bij voorbeeld in de cal .50 patronen trotyl als explosief en in het slaghoedje zat picrinezuur. Door gebrek aan koper maakte men de patroonhulzen van zink. Aangezien het zink van de patroon grotendeels is vergaan zijn ze zeker niet meer veilig. Veertig jaar geleden heb ik zo een mitrailleursnest geonden met de vergane restanten erin. Toen al stond alles op scherp en is nu meer dan link. Mijn advies is afblijven of neem een expert mee en ga dan zoeken op plekken waar men gebruik kon maken van natuurlijke beschutting als heuvels of begroeing.