Was het oorspronkelijk de bedoeling dat Lelystad de grootste stad van Flevoland zou worden?

Ik heb namelijk een keer gehoord dat Almere eigenlijk maar een stad zou worden met dezelfde grootte als Dronten en Zeewolde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik ben zelf een Lelystedeling en volgens mij vinden we het allemaal wel prima zo. Almere is als een gek aan het uitbreiden, maar ik hoor steeds meer geluiden van mensen die daar absoluut niet willen wonen.

Ook Lelystad heeft deze reputatie, maar goed.

Ik denk dat het inderdaad de bedoeling is geweest dat Lelystad (als hoofdstad) de grootste zou zijn van de provincie, maar Almere is in zo'n groot tempo aan het uitbreiden dat Lelystad volgens mij de strijd heeft opgegeven.

In de "volksmond" zit het heel kort door de bocht zo in elkaar:

Almere is het broertje van Amsterdam.
en Lelystad is weer het achterlijke broertje van Almere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja...maar Lelystad is een beetje mislukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er mislukt aan Lelystad dan? Gewoon nieuwsgierig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker...maar het is niet geworden wat de plannenmakers bij de aanleg voor ogen stond. Met name de werkgelegenheid bleef achter, In de jaren 80 kwam Almere op, dat meer in trek was vanwege de kortere afstand tot Amsterdam en het Goot.