Op de tempelberg in Jeruzalem schijnt rook van offers direct naar boven te gaan, is dat zo en hoe kan dat dan?

Mijn ouders gaan regelmatig naar Jeruzalem, en komen regelmatig met dit soort verhalen over 'wonderen' terug, ik denk dat er een verklaring voor moet zijn. Voor de informatie; Jeruzalem ligt 800 meter boven de zeespiegel, dus het waait er vrijwel altijd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rook gaat altijd omhoog...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jammer dat je geen waardevolle reactie kan belonen haha, ik bedoel dus in een rechte streep, als ik zelf de vuurkorf aansteek gaat het alle kanten uit, (maar dat is dan ook meestal geen offer :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar waait het wellicht wat minder dan hier?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik blijf die 'goeie' reacties niet belonen hoor, wel lezen he pelle!

Het beste antwoord

In de bron staat de intrigerende zin "De laatste tempel, ook wel bekend als de tempel van Herodes, werd in het jaar 70 na Christus verwoest door de Romeinen. Sinds die tijd worden er in Israël geen offers meer gebracht."

De vraag is dan welke offers je ouders gezien hebben.

Daarnaast kan het zelfs op de tempelberg wel eens windstil zijn en als dat toevallig zo is dan is dat geen wonder maar een natuurlijk fenomeen. Misschien heeft ooit iemand een vuurtje gestookt op een windstille dag en is dat een eigen leven gaan leiden, doorvertelt door velen die niet eens aanwezig waren bij de gebeurtenis. En hou er rekening mee dat de rook hoeft zich maar een keer hoeft te gedragen als bij je vuurkorf om het hele verhaal te falsificeren, en dat daar zomaar geen aandacht aan kan worden geschonken omdat het eerste verhaal zo mooi is.

Ik ben nog nooit in Israel geweest, hoewel ik dat nog wel eens hoop te doen, maar ik durf wel te beweren dat het niet klopt wat je ouders zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is vrij duidelijk dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vraag even wat dingen na bij mijn ouders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het nog eens nagevraagd bij mijn ouders en het blijkt dat ze dat in een educatief centrum hadden gehoord, zodoende heb ik het verkeerd begrepen en dacht dat dat nu gebeurde, dat zal dan volgens de verhalen inderdaad tot 70 na C geweest zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima. Maar mijn antwoord geldt ook voor toen.

Andere antwoorden (1)

Op de wikipedia pagina over rooksignalen: ´´Met voldoende oefening kan men de omvang, de vorm en tijdsinterval tussen de rookpluimen onder controle krijgen. Zo kunnen spiralen, losse puffen, of parallelle lijnen gemaakt worden.´´

Alhoewel er al tweeduizend jaar geen offers meer gebracht worden op de tempelberg, is het dus mogelijk om rook in rechte lijnen te doen opstijgen.