Wat is het verschil tussen een passaat en een moesson?

Graag in makkelijke begrippen :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een moesson is meer een regen periode . Ja ook wel met een wind uit bijna een vaste richting . Een passaat wind waait echt bijna constant een bepaalde richting op met als gevolg ergens anders (vaak ) moesson regens . Veel zeil schepen nu nog steeds wachten op de passaat wind om de oversteek te maken van zeg Europa naar het Caribische gebied ze verzamelen bij de Canarische eilanden of bij madera komt de wind dan gooien ze los , bijna zeker een constante wind de zelfde richting op . Er zijn een paar passaat winden die soms op zich laten wachten maar toch weer opkomen zetten ieder jaar op nieuw . Veel gebruikt in de zeilvaart zo wel nu als in het verleden . Moesson is meer de regen periode soms een gevolg van de passaat of wordt verdreven door de passaat .

Antwoorden (3)

passaat: waait het hele jaar door tussen ITCZ en subtropisch maximum. Moesson: halfjaarlijkse wind die als gevolg van ITCZ 180 graden draait.

Toegevoegd na 1 minuut:
itcz: Intertropische Convergentiezone
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En jij vindt dat een Intertropische Convergentiezone een makkelijk begrip is?
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
daarom heb ik de link er bij geplaats. daar staat prima in uitgelegd wat de itcz is. had begrepen dat goedevraag juist van grote lappen tekst in de antwoorden af wil. vandaar op deze manier opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom GV van lange lappen tekst af zou willen. De vraagsteller vraag makkelijke begrippen en nu moet je nog gaan zoeken naar wat ITCZ inhoudt. GV wil juist niet dat je naar linken verwijst, alle tekst moet in je antwoord staan en de bron moet een link bevatten om te checken.
De passaat is een oostelijke wind die in normale omstandigheden waait over de tropische Stille Oceaan. Hij ontstaat door temperatuurverschillen tussen subtropen en evenaar en de draaiing van de aarde. Ten noorden van de evenaar waait de noordoostpassaat, ten zuiden daarvan de zuidoostpassaat. Deze winden stuwen het warme oppervlaktewater vanaf Amerika in de richting van Azië. Ze waaien op 500 tot 2000 meter hoogte met een gemiddelde snelheid van 20 tot 40 kilometer per uur (de zuidoostpassaat iets meer).
De passaat is vaak een zeewind en deze voortdurende (meestal het hele jaar) wind waait vanuit de subtropische hogedrukgebieden in de richting van de intertropische convergentiezone (ITCZ).

De moesson is een wind die een half jaar lang uit een bepaalde richting waait. Het kan een zeewind of een landwind zijn. Moessons ontstaan doordat de ITCZ zich niet altijd boven de evenaar bevindt, maar nu eens ten zuiden, dan weer ten noorden ervan ligt. De wind moet om het ITCZ te bereiken de evenaar passeren en draait dan ongeveer 120 graden van richting.

Toegevoegd na 13 uur:
De "intertropische convergentiezone" is een ontmoetingsgebied van lucht uit het zuidelijk en het noordelijk halfrond. Het wordt gekenmerkt door bewolking en soms zware regen. In deze zone met tropische lagedrukgebieden komen de noordoost- en zuidoostpassaat samen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand om makkelijke begrippen vraagt zou ik toch wel even uitleggen wat die intertropische convergentiezone (ITCZ). betekent.
Ik denk, dat een passaat duidt op wind die het hele jaar of een deel van het jaar steeds uit dezelfde richting waait, en dat een moesson duidt op droogte of natheid. Er is een natte en een droge moesson. Nemen we de Middellandse Zee, dan zijn de zomers er droog en de winters nat. Dan krijg je de Sahara. Die is vrijwel altijd droog. Nog zuidelijker ligt de Sahel met natte zomers en droge winters. Dat noemen we respectievelijk de natte en de droge moesson.