Hoe leg ik endogene en exogene krachten uit?

Ik ben Iskren en ik zit in de tweede klas. Wij zijn bezig met rampen en ik moet een lespakket maken voor leerlingen uit groep acht. Hoe leg ik het begrip endogene en exogene krachten uit aan kinderen uit groep 8?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Endogeen betekent 'van binnen', exogeen betekent 'van buiten'. Dat geldt ook voor die krachten. De endogene krachten komen van binnenin de aarde, de exogene krachten komen van buitenaf.

Ze kunnen het misschien makkelijker onthouden met het bordje EXIT bij de deur naar BUITEN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Endogene krachten worden altijd veroorzaakt door platentektoniek (het bewegen van platen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou een hotspot dus geen endogene krachten veroorzaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel een hotspot is een voorbeeld van een endogene kracht en het gevolg van platentektoniek.
Stippel heeft het goed uitgelegd. Ik zou het zo aan de leerlingen uitleggen:
In de aarde zit heel heet vloeibaar gesteente dat door de hitte voortdurend in beweging is. Hierdoor ontstaan stromingen waardoor het buitenste van de aarde, waar wij over lopen, gaat bewegen. Deze krachten worden endogene krachten genoemd en komen uit het binnenste van de aarde. Ook boven de grond is de aarde in beweging. Door regen en wind zal er steeds weer gesteente worden afgebroken en ergens anders worden neergelegd, bijvoorbeeld in de zee. Deze processen worden exogene processen genoemd.