hoort het westelijke schiereiland van IJsland bij Noord-Amerika?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Antoni
11 jaar geleden
Waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ik dat denk Antoni? Omdat ik heb gelezen dat een westelijk schiereiland op het Noord-Amerikaanse plaat ligt.
Antoni
11 jaar geleden
Dat wist ik niet. Dat maakt je vraag heel interessant!
Antoni
11 jaar geleden
Het is, dat realiseer ik me nu, niet alleen het westelijke schiereiland van IJsland dat op de Noord-Amerikaanse plaat ligt. Tijdens een vakantie een aantal jaar geleden heb ik het nationale park Þingvellir (Thingvellir) (zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eingvellir ) bezocht. Dit park ligt op de scheidslijn tussen de Noord-Amerikaanse plaat en de Europese plaat. Ruw geschat ligt ongeveer éénderde deel van IJsland op de Noord-Amerikaanse plaat en tweederde deel van IJsland op de Europese plaat. De platen bewegen heel langzaam van elkaar vandaan, waardoor IJsland langzamerhand uit twee grote eilanden zal gaan bestaan. Zie ook het antwoord van Pelle.
Antoni
11 jaar geleden
Van mijn schatting klopt maar weinig, maar de afbeeldingen op deze website http://plazilla.com/----een-prachtig-maar-geologisch-gevaarlijk-stukje-europa maken wat ik wilde zeggen allemaal een stuk duidelijker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die link werkt niet (bij mij) Antoni...
Antoni
11 jaar geleden
Ik probeer het opnieuw: http://plazilla.com/----een-prachtig-maar-geologisch-gevaarlijk-stukje-europa Achter "com/" moeten vier streepjes staan, niet één lange streep. Als de link nog niet werkt, is de website met één muisklik extra te bereiken via: http://plazilla.com/search?q=ijsland%20prachtig%20geologisch
Antoni
11 jaar geleden
Of via: http://plazilla.com/search?q=ijsland%20prachtig%20geologisch%20gevaarlijk%20stukje%20europa

Het beste antwoord

Nee, dat hoort qua land gewoon bij IJsland. Dat dat op de Noord-Amerikaanse plaat ligt betekent dat IJsland dus op twee platen ligt en dat dat dus de oorzaak is van de vele vulkanische activiteiten en geisers.

"Het eiland is hoofdzakelijk opgebouwd uit vulkanisch materiaal en gesteente, omdat het op de Midden-Atlantische rug ligt, het scheidingsgebied van een aantal tektoniekplaten die langzaam uit elkaar drijven, waardoor het onderliggende magma de kans krijgt naar de oppervlakte te komen en daar de ontstane scheuren op te vullen. Een deel van die Midden-Atlantische rug loopt van noord naar zuid door het midden van het land en verheft zich daarbij zo ver, dat het als het ware heel IJsland boven het zeeoppervlak uittilt. Als gevolg van de platentektoniek drijven sommige delen van IJsland daarbij met een gemiddelde snelheid van zo'n 1 à 2 cm per jaar gestaag uiteen. Þingvellir, zo'n 50 kilometer ten oosten van Reykjavik, is de enige plaats ter wereld waar men de scheiding van de Amerikaanse en de Europese continentale plaat kan zien. Een bijkomstigheid is dat IJsland ook nog eens op een hotspot ligt. Dat zijn plaatsen in de aardkorst waar het onderliggende magma tot zeer dicht onder het aardoppervlak kan komen. Beide fenomenen zorgen ervoor dat IJsland vulkanisch zeer actief genoemd mag worden."

Toegevoegd na 5 minuten:
Met jouw manier van denken zou Alaska dus niet bij de Verenigde Staten horen en Groenland niet bij Denemarken maar ook bij Amerika maar je kunt de geografische ligging niet één op één verbinden aan hoe wij mensen de landsgrenzen verdeeld hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet volgens de link die Antoni geeft in de reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller nog enige uitleg nodig heeft voor wat betreft het verschil tussen een continent en de platen van de aardschors. Dus zoiets als 'hoort madagaskar bij het continent Afrika?' Kan uiteraard ook zijn dat ik de vraagsteller verkeerd begrepen heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet hij gezien de uitleg bij de reacties: Amerika-Noord Amerikaanse plaat.