De inham op de kaart (zie link hieronder), heeft dat ooit bij Nederland gehoord?

Het gaat om dit stukje: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=coevorden&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.760096,5.570068&ie=UTF8&hq=&hnear=Coevorden,+Drenthe&ll=52.547131,6.937866&spn=0.319844,0.992889&z=10 net onder Coevorden dus.

Was dat stuk land ooit onderdeel van Nederland? Zo ja, hoe is het dan bij Duitsland terechtgekomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dat stukje Duitsland dat uitsteekt in Nederland is een onderdeel van Graftschaft Bentheim:

Als je dit leest is het in elk geval ook historisch verbonden met Nederland:

De "Grafschaft", zoals het gebied in Duitsland vaak kortweg wordt genoemd, wijkt in cultureel opzicht sterk af van de rest van Duitsland. Dit heeft vooral te maken met de eeuwenlange hechte band en grote invloed van Nederland op het gebied, zowel op taalkundig als godsdienstig vlak. Het staat dan ook bekend als das niedersächsische Holland (het Holland van Nedersaksen).

Toegevoegd na 52 seconden:
Graftschaft=Grafschaft

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je dit leest over een van de dorpen, Wilusm, uit het gebeid dan is het inderdaad ooit een stukje Nederland geweest:

Korte geschiedenis
Wilsum wordt voor het eerst in in de tweede helft van de negende eeuw genoemd in de De miraculis sancti Alexandri, toen de plaats nog tot Twente behoorde. Sinds de hoge middeleeuwen hoort de plaats tot het Graafschap Bentheim. In de Tachtigjarige Oorlog werd de plaats tussen 1580 en 1605 vaak bezocht door rondtrekkende (lees: plunderende) troepen; vele bewoners vluchtten naar Nederland. In 1725 volgde de bouw van een kerk.

Toegevoegd na 9 minuten:
En typen is vanavond ( en wel vaker ;) ) niet mijn sterkste kant: Wilusm= Wilsum en gebeid=gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afgaande op deze kaarten: http://home.tiscali.nl/~wr2777/West-Friesland2groot.htm
Zou ik zeggen dat het in het verleden anders ingedeeld was. Landsgrenzen veranderden echter nogal eens door bv oorlogen enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik was geïnspireerd door die andere vraag over landsgrenzen, ik vroeg me af wat de specifieke achtergrond was van dit stukje, ik heb me er ooit wel eens in verdiept, maar ik ben er niet achtergekomen wat nu de reden is van die kronkel in de grens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hapje heeft mij idd ook altijd geintrigeerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het heet ook nog eens Niedersaksen.
Een Twentenaar kan daar inderdaad gewoon praten, viel me op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Een Twentenaar kan, plat pratend, naar het oosten lopen tot aan Berlijn. Als de Duitsers die hij ontmoet ook maar plat praten, kunnen ze elkaar verstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de moeite, maar ik vind het niet zo'n sterk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Twentenaar kan,waar dan ook, gewoon praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: misschien was het ook meer iets wat me op was gevallen (eigenlijk een reactie dus). @Cryofiel: ik vond in Munster een boekje over het plaatselijke dialect. Dat was inderdaad een taal die van oorsprong in heel noordduitsland, tot in Konigsberg gesproken werd en sterk beinvloed is door het nederlands, meer dan andersom @petergradiser: natuurlijk, uiteraard. Of hij dan begrepen wordt is een tweede. En dat is wat ik bedoelde met wat ik schreef.
Je hebt gelijk, je moet altijd alles checken :-) Zeker met Twentenaren
(Grapje hoor :-) !!! ik ben alweer 30 jr heel erg gelukkig samen met een Twentse:)