Hoe zit het nu met de opwarming van de aarde nu we zoveel last hebben van de kou en de sneeuw?

Ik begin nu wel erg te twijfelen aan het verhaaltje van de milieu-activisten over de opwarming van de aarde.
We hebben al een maand last van de kou en de sneeuw.
Is de opwarming van de aarde een sprookje of kunnen we beter spreken van klimaatverstoring?

Met klimaatverstoring bedoel ik dat we te maken krijgen met koudegolf, hittegolf, superstormen, tsunamies, droogtes, overstromingen etcetera.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het weer is erg instabiel, vandaar dat ze ook maar 3 tot 5 dagen goed(?) kunnen voorspellen. De global warming maakt het nog instabieler en leidt tot veel meer extremere weervormen, dus erge koude, sterkere en meerdere stormen en hetere zomers. Op de langere termijn zal de gemiddelde temperatuur toenemen, maar dit soort uitschieters zullen blijven bestaan en misschien wel toenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het weer op dit moment kun je toch niet afzetten tegen een trend van duizenden jaren...

De statisticus die niet kon zwemmen liep door een rivier van gemiddeld één meter diep en hij verdronk...

Als je erg gaat twijfelen over de opwarming van de aarde omdat we nu in de winter een paar dagen vrieskou hebben en je gelooft nu daardoor dat de opwarming een sprookje is, dan weet ik dat je de feiten niet kent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Goedmorgen, Xinix!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeiemorgen, XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het rivier-voorbeeld.
Deze koude winter doet je terecht twijfelen aan het global-warming effect.

Het is net als met dobbelstenen, als je drie keer achter elkaar een zes gooit, kun je de dobbelsteen wel weggooien...

(Lees ook het prachtige boek 'Statistiek is voor mietjes')
14 jaar geleden
De aarde schijnt uit evenwicht te zijn, maar dat kan niet.
Wat de wetenschappers ook zeggen, de aarde bewaard haar evenwicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om de gemiddelde temperatuur over een langere periode. Zo was 2009 weer warmer dan het gemiddelde, dit is alweer het zoveelste jaar op rij (zie link). Dit betekent dat de aarde idd warmer wordt. Door de opwarming van de aarde verandert het evenwicht en daardoor ontstaat er weer een nieuwe situatie.

Ik geloof, net als de vorige beantwoorder, in de kracht van de aarde. Die zal een nieuw evenwicht vinden. Of wij daar dan nog zo goed inpassen, tja dat is de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een globale opwarming betekend dat er wereldwijd hogere temperaturen gehaald worden. Echter, dat betekend niet dat elke dag van elk jaar warmer zullen zijn dan die van 10 jaar geleden. Sterker nog: Door sterkere lokale opwarming, krijg je onstuimiger weer. En dit soort winterweer is een voorbeeld van een piekje onstuimigheid naar een koude kant.

Overigens is dit zeker geen koude winter. Toegegeven, het is weer 5 jaar geleden dat we een echt pak sneeuw hadden, maar ondertussen is er nog geen elfsteden tocht. En als je het even wilt vergelijken:

De winter van 1963 was de koudste van de eeuw: over drie maanden had De Bilt een gemiddelde temperatuur van -3,1 graden (+2,6 graden is normaal). De winter 1947 bezet de tweede plaats op de eeuwlijst met gemiddeld -2,4 graden.
In de meetreeks sinds 1706 vinden we één vergelijkbare winter: de winter van 1830 had dezelfde temperatuur als die van 1963. De winter van 1963 kondigde zich al in november aan. Op de 16e ging West-Europa gebukt onder sneeuwstormen en ook bij ons viel sneeuw. De temperatuur zakte die maand tot -8 graden en op 5 december vroor het in Zeeland 12 graden. De winter kwam echter pas op 19 december goed op gang. Op veel plaatsen zou het bijna drie maanden achtereen elke dag vriezen, terwijl het noordoosten al die tijd onder de sneeuw lag.De Bilt had vanaf 22 december een serie van 13 ijsdagen, dagen waarop het blijft vriezen. Het IJsselmeer was vóór Kerst dichtgevroren. Tijdens de jaarwisseling waren er zware sneeuwstormen die in het hele land dorpen ïsoleerden. De sneeuwduinen bereikten een hoogte van 3 meter. Januari 1963 werd met gemiddeld -5,3 graden op januari 1940 (-5,5 graden) na, de koudste van de eeuw. Het noorden noteerde die maand 25 ijsdagen en in Eelde vroor het op 17 dagen meer dan 10 graden. Een dooi-aanval begin januari ontaardde in veel sneeuw en ijzel, maar de vorst gaf zich niet gewonnen. Halverwege januari viel er opnieuw veel sneeuw die door de wind ging stuiven.

Inmiddels lagen er ijsbergen in de Waddenzee en de Gouwzee stonden auto's geparkeerd. Op 18 januari daalde de temperatuur in Joure tot -21 graden en juist die dag werd de Elfstedentocht gereden. 's Middags was het minder koud maar door de bij vlagen stormachtige wind maakte dat voor de schaatsers weinig uit. Slechts 1% van de deelnemers bereikte de finish. De dag daarop was het nog erger: in het noorden woedde een oosterstorm bij 10 tot 13 graden vorst en stuifsneeuw. Veel wegen waren onbegaanbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op opwarmen van de aarde strekt zich uit over vele jaren.
De gemiddelde jaar temperatuur stijgt de laatste jaren constant.
Daar doet een zo'n barre winter niets aan af.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de grafiek bekijkt van de afgelopen jaren zie je telkens uitschieters maar gemiddeld stijgt de temperatuur. Maar mensen vergeten dat een stijging van de temperatuur later altijd leidt tot afkoeling van de aarde op langere termijn door onder andere meer bewolking. Bewolking zorgt namelijk dat zonlicht gereflecteerd wordt waardoor de aarde in temperatuur zal afnemen.

Bovendien is het zo grappig dat mensen geloven dat de mens de macht heeft om de aarde even een paar graden te laten afkoelen. De temperatuur schommelt altijd, met of zonder mens. We hebben hier niets (of heel weinig) invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dirk1958;

De paradox tussen de winter van nu en global warming is simpel te verklaren; wat wij dagelijks zelf meemaken is het weer, het klimaat is het weer over langere perioden gevangen in statistieken. En je weet vast wel wat ze daarvan zeggen;
er zijn leugens, grote leugens én statistieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig jaar is men er voor het eerst in geslaagd om met een schip door de Noordelijke IJszee van de Atlantische naar de Stille Oceaan te varen. Als het echt sinds 1998 kouder was geworden zoals sommigen beweren was dat nooit gelukt; daar doet een beetje winter niets aan af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
“Aanzienlijke klimaatverandering waarneembaar in de poolstreken. De ijsbarrière, die door de hevige kou al eeuwen lang de zeeën op de hogere breedtegraden omringt als een onneembare vesting, is de laatste twee jaar grotendeels aan het afnemen”. “Tweeduizend vierkante zeemijl ijs, dat tot voor kort de Groenlandse Zeeën tussen de 74e en de 80e breedtegraad bedekte, is in de laatste twee jaar geheel verdwenen”. “De overstromingen, veroorzaakt door rivieren die ontspringen in de besneeuwde bergen en die gedurende de gehele zomer al die delen van Duitsland deden onderlopen, geven voldoende bewijs dat er een nieuwe opwarmingsbron in het spel moet zijn¿”. Dit is niet het allerlaatste onheilsbericht van de broeikasindustrie, maar uittreksels uit een brief van de President van de Royal Society, geadresseerd aan de Britse Admiraliteit, met de aanbeveling om een schip naar de Arctische wateren te sturen om de dramatische veranderingen te onderzoeken. De brief is niet geschreven in het jaar 2007, maar in 1817.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En, zijn ze kort daarna ook via de Noordelijke IJszee naar China gevaren, of zijn ze niet verder gekomen dan Spitsbergen zoals twee eeuwen daarvoor ook al?
Meten is weten en het meten en vergelijken van de temperaturen over een lange tijd heeft aangetoond dat de aarde over de laatste 100 jaar gemiddeld gezien langzaam warmer wordt. Tel daarbij op dat de poolkappen en gletsjers langzaam smelten en ziedaar, niemand mag en kan meer twijfelen aan de opwarming. Nu valt die opwarming gedeeltelijk samen met de industriele revolutie en gedurende die tijd is het CO2 aandeel in de atmosfeer anderhalf keer hoger geworden. En daar dit soort broeikasgassen als een warme deken om de aarde liggen, is het aannemelijk te stellen dat de opwarming daarmee samenhangt. 100% zeker weten doen we dat niet, daar er nog andere factoren (activiteit van de zon) meespelen. Dus nu niet meteen gaan twijfelen na een paar nachtjes nachtvorst. Cijfers liegen niet, alleen de interpretatie van de cijfers kunnen soms liegen, daar je met statestieken en grafieken alles kunt aantonen, ook als iets niet waar is.