Dat komt door de verandering van zomer- en wintertijd. Dan wordt er dus een uur toegevoegd of verwijdert van de dag, waardoor je dagen krijgt van 23, danwel 25 uur.

Maar je doelt waarschijnlijk op veranderingen in de duur van daglicht. Dat komt omdat de aarde in een baan om de zon draait, terwijl deze ook in een lichte helling ten opzichte van deze baan zit. Hierdoor schijnt het licht van de zon niet het hele jaar door evenveel op elke locatie: soms is het halfrond waarop je je bevindt van de zon af gericht, en soms naar de zon toe gericht. Als jouw halfrond van de zon af gericht is, zal er minder oppervlak van dat halfrond gelijktijdig belicht zijn, en zal het licht sneller weer gepasseerd zijn. Dan is de periode daglicht dus relatief korter dan wanneer je halfrond richting de zon gekanteld staat.

De kortste en langste dagen zijn dan de dagen waarin de kanteling van richting verandert. Voor jouw halfrond is een verandering van de zon weg (waarna het halfrond dus langzaam van de zon weg beweegt, relatief gezien) het teken dat het daglicht korter wordt, en de dag waarop dat gebeurt (of net een dag eerder, ligt er net aan hoe laat en zo) zal de dag zijn waarop je dat jaar de meeste lichturen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante min. Uitleg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"soms is het halfrond waarop je je bevindt van de zon af gericht, en soms naar de zon toe gericht." Dit zou toch duidelijk moeten maken dat het ten opzichte van de zon is, dat hele verhaal...

Andere antwoorden (3)

De aardas is scheef t.o.v. de baan om de zon. Als onze kant overdag naar de zon staat gericht, wordt onze kant langer beschenen dan de andere. In de winter is het andersom, en in de lente en herfst is het ongeveer gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn dingen die toch wel op school toch al uitgelegd zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog gemakkelijker om te begrijpen is de wereldbol vastnemen in een schuine hoek en een lamp erop laten schijnen en langzaam ronddraaien en nog efficienter is de Iphone application Planeten waar je perfekt de stand van de aarde ziet tov de zon. Schitterend educatief materiaal om te begrijpen waarom er een korste dag is en een langste dag en waarom de noordpool nu in het donker ligt .