Hoe komen orkanen aan de namen? Zit daar nog een systematiek onder?

Bijvoorbeeld orkaan Sandy? Hoe komt die aan haar naam? En zijn het altijd vrouwen namen of ligt het aan mij?
Ik dacht namelijk altijd dat er een systematiek bij hoorde, maar ik kan het mis hebben

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het gaat vanaf 1979 afwisselend om een vrouwen- en mannennaam. De namen worden voor periodes van zes jaar vastgesteld door de Wereld Meteorologische Organisatie. De tropische depressies die deze stormen veroorzaken krijgen een naam uit de alfabetische lijst (met uitzondering van de letters Q, U, X, Y en Z), zodra windkracht 8 wordt bereikt. De namen worden steeds herhaald, zodat bijvoorbeeld in het jaar 2000 dezelfde namen werden gebruikt als in 1994. Alleen de namen van verwoestende orkanen worden niet hergebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gaat alfabetisch, dikwijls worden de namen vernoemd naar een heilige; elke dag kent zo zijn heilige.

http://geology.com/hurricanes/hurricane-names.shtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet goed gelezen, die heiligen worden al lang niet meer vernoemd.
Orkanen, en de koers die ze zullen volgen, zijn notoir moeilijk te voorspellen. Misschien zorgde die wispelturigheid ervoor dat de – mannelijke – meteorologen ze altijd vrouwennamen gaven, een gewoonte waar de Australische weerman Clement Wragge begin twintigste eeuw mee begon. Een orkaan wordt door de mensen die hem moeten volgen en voorspellen vaak als een persoonlijke uitdaging gezien, en de meesten zijn er emotioneel sterk bij betrokken; orkaanvolgen is geen nine-to-five job. Het geven van een naam is in zo’n situatie een manier om je tegenstander te personaliseren, en om je onmacht te kanaliseren. Het is gemakkelijker om toe te geven dat je een wispelturig persoon niet helemaal in de hand hebt, dan dat je verslagen wordt door een ding.

Feministen protesteerden wel tegen die vrouwennamen voor orkanen, maar dat vonden de geleerden flauw. Die namen waren toch niet denigrerend bedoeld? Integendeel, ze waren een uiting van gezond respect.

Pas op 12 mei 1978 ging de Weerkundige Wereldorganisatie, WMO, overstag en werd besloten om orkanen voortaan afwisselend een jongens- en een meisjesnaam te geven. Waarmee u meteen weet wie voor de naamgeving zorgt. De WMO stelde een namenlijst op voor tropische stormen boven windkracht 8. Elke volgende naam schuift een letter op in het alfabet, en is van het andere geslacht dan de vorige. Na Ivan komt Jeanne. Als het alfabet op is, herbegint men bij a, met andere namen. De lijst is zes alfabetten lang. Nadien komen de namen dus terug, maar de echt verwoestende orkanen mogen hun naam houden. Die wordt niet meer hergebruikt, en in de lijst door een andere vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
orkanen hebben alleen vrouwen namen nauw de meeste dan bijvoorbeeld orkaan Maria
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
" alleen vrouwennamen, ....... de meeste dan, bijvoorbeeld Maria" .
Wat een onzinredenering. Zo kan ik zeggen dat in mijn straat alle vrouwen Truus heten, tenminste de meeste dan, bijvoorbeeld mijn buurvrouw. Bij het geven van de namen voor orkanen worden mannen en vrouwennamen afgewisseld.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/2621576/harvey-irma-jose-waar-komen-de-namen-van-orkanen-vandaan