Wat is "de natuur"?

"Ik hou van wandelen in de natuur." "Er is veel natuur in de Ardennen." Dergelijk zinnen klinken de meeste mensen heel gewoon in de oren. Maar, wat verstaan de meeste mensen nu eigenlijk onder "de natuur"? Oorspronkelijk bedoelde men daarmee: een landschap dat niet door de mens gewijzigd is. Maar nu daar niets meer van over is, noemt men allerlei gebieden natuur die volledig door de mens ingericht zijn. De Belgische en Nederlandse "natuurgebieden" zijn niets anders dan schaalvergrote tuinen, want elke vierkante meter in de Benelux wordt door de mens beheerd, van elke boom hier bepaalt de mens waar en hoe die groeit. Dan kan je toch evengoed een akker natuur noemen? In mijn ogen is er geen natuur in België en Nederland, en ik gebruik dat woord dan ook nooit om datgene aan te duiden wat er hier mee bedoeld wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Het grootste gedeelte van de Ardennen bestaat inderdaad uit sparrenakkers.en ook de Hoge Venen hebben te lijden gehad onder menselijke invloed. Daarom ben ik het grotendeels met je eens. Men zou er goed aan doen de benaming natuur te vervangen door cultuurlandschap. Voor de natuur is het van belang zoveel mogelijk natuurlijke processen toe te laten, maar dat is binnen de Benelux maar zeer beperkt mogelijk. In feite is hier ook een discours over binnen de natuurbescheringswereld. Natuurontwikkeling versus behoud van waardevolle cultuurlandschappen. Ik denk dat het inderdaad goed is het beestje altijd bij de naam te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taal veranderd mee met de omstandigheden en woorden kunnen verschillende dingen betekenen. . Met natuur in de zin van "de natuur ingaan"wordt iets anders bedoeld dan met natuur als tegenhanger van cultuurlandschap. De natuur in is dan ook prima Nederlands voor: we gaan recreëren in een gebied/landschap/omgeving die voor een groot deel uit groen/water bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar "men"doet dat niet en "men" bepaalt de betekenis van woorden, door ze in overgrote meerderheid op een bepaalde manier te gebruiken, onafhankelijk van wat jij of ik daar van vinden.