Was er in de prehistorie even veel water op aarde als nu vandaag de dag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je uit de volgende aanhaling iets opmaken: Nadat de Aarde verder afkoelde ontstond er opnieuw een atmosfeer, dit keer uit gassen afkomstig van vulkanisme en ontgassing van de mantel. De enorme hoeveelheid water op Aarde is een probleem: zoveel water kan namelijk niet alleen afkomstig zijn van dit vulkanisme en ontgassing. Men neemt daarom aan dat het voornamelijk afkomstig is van ijsmeteorieten en kometen die in het Hadeïcum op Aarde insloegen.[12] Hoewel de meeste kometen zich tegenwoordig in banen ver buiten de baan van Neptunus bevinden, laten computersimulaties zien dat kometen in het begin juist vooral in de binnenste regionen van het zonnestelsel voorkwamen. Waarschijnlijk is het meeste water op Aarde echter afkomstig van grotendeels uit ijs bestaande planetesimalen uit de buitenste delen van het Zonnestelsel.[13] Inslagen van dergelijke objecten op de terrestrische planeten (Mercurius, Venus, de Aarde en Mars) zullen deze planeten hebben verrijkt met water, koolstofdioxide, methaan, ammonia, stikstof en andere gassen. Aangenomen dat al het water in de oceanen hiervan afkomstig is, waren ongeveer een miljoen inslaande kometen nodig om de Aarde zijn huidige hoeveelheid water te geven. Dat lijkt veel, maar het is een redelijk aannemelijk aantal. Water moet al rond 4,3 Ga in grote hoeveelheden over het Aardoppervlak gestroomd hebben. Aan het einde van het Hadeïcum, 3,8 Ga geleden, was het oppervlak van de Aarde dus in ieder geval al bedekt met oceanen.

Antwoorden (2)

Nee. Van de eerste 400 miljoen jaren na het ontstaan van de aarde, het Crypticum, zijn tot op heden niet eens gesteenten gevonden.

Tijdens de vroegste prehistorie werden langzaam continenten gevormd. Deze waren nog niet aanwezig en de dunne instabiele aardkorst bestond uit kratons die grotendeels onder water stonden. De wereldoceaan die de aarde bedekte, lag vol met kleine eilandjes. Het eerste leven dat ontstond waren dan ook algen en een oerbacteriesoort. het waren eencelligen zonder kern en zij waren vermoedelijk ontstaan bij diepzeevulkanen.

Langzaam veranderde het klimaat en ontstonden de continenten die zoals je kunt zien op oude afbeeldingen van de globus een heel ander ligging hadden dan zoals ze nu gesitueerd zijn.

Er was dus heeeeel veel vroeger veeeeel meer water.
11 jaar geleden
Met prehistorie wordt doorgaans bedoeld de periode waarin er wel al menselijke cultuur was, maar geen geschreven bronnen. Dat is maximaal een paar miljoen jaar geleden. In de geschiedenis van de aarde is dat zo'n minieme tijdsduur, dat eventuele verschillen in hoeveelheden water onmeetbaar klein zijn.
Water is er op aarde in de vorm van oceanen, zeeën, meren, rivieren, ijs (gletsjers, poolkap), damp, druppels (wolken, regen), sneeuw en ook opgesloten in mineralen.
Aan de bovenkant van de dampkring ontsnapt voortdurend een kleine hoeveelheid waterdamp doordat moleculen soms een snelheid krijgen die groter is dan de ontsnappingssnelheid. Anderzijds komen er op aarde voortdurend kleine stofjes terecht, die afkomstig kunnen zijn van kometen en water kunnen bevatten. Welk van de twee effecten het grootst is weet ik niet, maar beide zijn te klein om op een schaal van een miljoen jaar een meetbaar effect teweeg te brengen.
Het kan natuurlijk wel zijn dat het water anders verdeeld was. In de ijstijden was er meer ijs en dus minder vloeibaar water. De zeespiegel was toen lager. Ijstijden en warme perioden hebben elkaar in de prehistorie meerdere malen afgewisseld.
WimNobel