als de gesteenten uit de aarde komen via vulkanen, raken ze dan nooit op?

kan het zijn dat de aarde zich dan ververst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Die conclusie, dat de aarde zich ververst, vind ik een hele leuke! Vandaar dat je van mij een 'goede vraag' krijgt. Want inderdaad, dat zou best wel eens zo kunnen zijn. Als er lava uit de aarde komt, wordt de hete kern van de aarde kleiner. In die zin heb je gelijk, ze zouden op kunnen raken. Maar het zorgt er ook voor dat vaste stof, die eerder niet in aanraking kwam met de hete kern, weer vloeibaar zal worden.

De aarde koelt inderdaad langzaam af omdat gesteente een slechte warmtegeleider is (in landen waar de hitte ’s zomers niet te harden is, hebben de huizen daarom meestal dikke stenen muren). De aarde bestaat echter al zo’n 4,6 miljard jaar, en dat zou toch lang genoeg moeten zijn om alle hitte kwijt te raken – zou je denken.

De temperatuur van de aardkern heeft de gemoederen dan ook flink bezig gehouden. Zo concludeerde de natuurkundige Lord Kelvin in 1862 dat de aarde niet ouder kon zijn dan 400 miljoen jaar: zo lang duurt het om een compleet gesmolten bal steen met het formaat van de aarde af te koelen tot de temperaturen van nu, berekende hij uit de natuurwetten voor warmtetransport. Op de berekeningen leek weinig aan te merken, maar mensen die zich bezig hielden met fossielen en de evolutie wisten eigenlijk wel zeker dat de aarde veel langer moest hebben bestaan.

De oplossing voor deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid kwam met de ontdekking dat in veel gesteenten radioactief materiaal zit, waardoor extra warmte wordt geproduceerd. De aarde koelt dus niet alleen heel langzaam af, maar wordt van binnen ook nog eens extra opgewarmd.

Kortom: de aarde koelt af, maar dat komt niet door de erupties. En inderdaad, een laag lava over een bestaand gebied is een vorm van vernieuwing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!, maar ik ben hier al een tijd mee bezig
alleen hoe weten wij dat nou zeker dat de aarde 4,6 miljard jaar bestaat, want juist als de aarde steeds vernieuwd word begin ik wel echt te twijfelen of ze echt zo oud is en niet misschien ouder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat de aarde een stuk ouder is. Binnenlagen komen naar buiten en lopen over de buitenlagen heen. De nieuwe binnenlagen worden weer vloeibaar, en kunnen dus hun geheimen niet meer prijs geven. We kunnen per slot van rekening niet dieper graven dan waar het vloeibaar wordt...

Andere antwoorden (1)

Het klopt dat de aarde zich ververst maar niet helemaal door vulkanen. Het mechanisme werkt als volgt. De continenten en oceanen liggen op zogenaamde schollen. Deze schollen drijven op de mantel en botsen hier en daar tegen elkaar waarbij bergen ontstaan. Op sommige plekken wordt een schol onder een andere geduwd, waarbij diepe kloven ontstaan. En op sommige plaatsen driven ze uit elkaar en ontstaat nieuw gebied. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld in de Atlantische oceaan. Dit hele mechanisme noemt men plaattektoniek ( zie de link)

Langs de randen van de schollen ontstaan vaak aarbevingen en liggen veel vulkanen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mm okee, dus kan het zijn dat wat "wij" natuurrampen noemen, eigenlijk een proces van de aarde is om zichzelf steeds te vernieuwen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt. Afrika is bijvoorbeeld bezig om tegen Europa aan te botsen. Gevolg, Alpen die ieder jaar een een paar millimeter hoger en zijn er in turkey regelmatig aardbevingen. Er zijn op het internet kaartjes waar alle vulkanen en zo op staan. Ik heb nog een link daarmee toegevoegd.