Wat is de totale capaciteit van onze bemalings systemen?

Hoeveel regen moet er binnen welke tijd vallen voor er problemen ontstaan met grondwaterpeil beheersing & overstromingsrisicos?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat kan niet éénduidig beantwoord worden , omdat er veel plaatselijke factoren zijn.
Bijvoorbeeld voor het Scheldebekken moet men niet alleen rekening houden met het verdraagbare debiet van De Schelde , maar onder andere ook met de getijden instroom van zeewater , met de potpolders die een overschot aan water opvangen ,met de hoogte van de dijken , met externe kanaalverbindingen (bijv. ringvaart rond Gent, Kanaal Brugge-Gent , kanaal Gent Terneuzen...) ( die ook dienen als afwatering) en rivierverbindingen: bijv. Mandel , Leie, Durme , Rupel ,Hene , Lieve ... met in en uitstroom
Verder moet men tegenwoordig er heel veel rekening mee houden dat het natuurlijke landschap voor een deel verdwenen is en dat er veel beton en bestrating is ...die de normale instroom van water kan opvangen door riolering.
Dan is er nog het verzadigingspunt van de bodem en ondergrond zelf : bij leem en klei wordt water nauwelijks opgevangen , zand al het dan wel gemakkelijk en opslorpen en doorlaten.
De ondergrond kan karstig zijn .... en er kunnen heel diepe waterlagen en bronnen ontstaan.
Dit is waarschijnlijk nog maar een kleine greep uit een plaatselijk geval.

Toegevoegd na 4 minuten:
Iedere rivierbekken heeft zijn eigen waterhuishoudingsysteem

Toegevoegd na 1 uur:
Dacht dat een potpolder een begrip is ,maar blijkt iets plaatselijk te zijn (daarom link)