Welke rivieren stromen er in het waterregio Zeeland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.6K
Antoni
9 jaar geleden
Kan je aangeven wat je precies bedoelt met de waterregio Zeeland? De term "waterregio" ken ik (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pak de atlas er bij zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel met waterregio gewoon de provincie Zeeland

Antwoorden (1)

De provincie Zeeland heeft geen rivieren. De rivier de Schelde mondt wel uit in de Noordzee via Zeeland, maar is al in België veranderd in een estuarium, bestaande uit de Zeeschelde (in België) en de Westerschelde (in Zeeland). Een estuarium is een verbrede, veelal trechtervormige riviermonding, waar zoet rivierwater en zout zeewater vermengd worden en zodoende brak water ontstaat, en waar getijverschil waarneembaar is. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Estuarium. In Zeeland heet dat water dus de Westerschelde.

Vroeger waren er nog de rivieren Arne en Eede, maar die bestaan niet meer.

Verder vindt men in Zeeland de zeearmen:

- Veerse Meer tussen Noord-Beveland en Zuid-Beveland / Walcheren.
- Oosterschelde tussen Noord-Beveland / Zuid-Beveland en Schouwen-Duiveland.
- Grevelingen tussen Schouwen-Duiveland en het Zuid-Hollandse Goeree-Overflakkee.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeland_(provincie)#Geografie staat ook de Westerschelde genoemd bij de zeearmen.