Bij warm weer ontrekt de O2 uit het water. vandaar dat de vissen dan altijd aan het oppervlakte naar lucht happen. Ook groeien de algen sneller. wat dus een snellere gaswisseling betekent dus meer CO2 opname
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm oceaanwater bevat veel CO2 en is oververzadigd ten opzichte van de lucht. Het zal dus CO2 afgeven aan de atmosfeer. Koud oceaanwater bevat weinig CO2 en is onderverzadigd ten opzichte van de atmosfeer. Het zal CO2 opnemen uit de atmosfeer.
Koud water neemt dus meer CO2 op, warm water zal eerder CO2 afgeven.