Waar ligt Rommel (zie vooral de toelichting)?

Erwin Rommel, de Duitse Veldmaarschalk en Juliusz Rómmel (eigenlijk Julius Karl Wilhelm Josef, Baron von Rómmel, een Poolse militair) hebben meer gemeen dan hun achternaam, ze schijnen namelijk ook verre familie te zijn.

Mijn vragen luiden dan ook:
- Als Rommel naar een geografische locatie verwijst (hoe kun je er anders baron van zijn?) waar ligt dit dan?
- Op welke manier waren beide heren verwant?

Als je slechts een van beide antwoorden weet is het natuurlijk ook mooi.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Om maar eerst even de locatie te doen, de rest moet ik opzoeken....

Rommel is een klein plaatsje in Duitsland en ligt tussen Essen en Wuppertal in.

Even via Google Maps Rommel intikken en je zit er direct bovenop ;-)

Toegevoegd na 18 minuten:
Wat ik hier over verder kan vinden is dat de familieband zeer oud is, en de verwantschap zo ver weg dat je het eigelijk geen familie meer kan noemen.

In het verleden is de familie opgesplits, 1 deel bleef in Duitsland en het andere deel ging verder in Polen.
De oude Wilhelm Rommel heeft de orginele naam toen behoeden. En de poolse familie kwamen uit Rommel heeft zich toen Von Rómmel genoemd.
Maar het voert een beetje heel ver om ze daadwerkelijk familie te noemen.

De locatie Rommel in Westfalen-Duitsland is de plek waar de familie ontstaan is. Data ontbreken overal.....

Toegevoegd na 21 minuten:
Lekkere zinnen weer beerg.....

De oude Wilhelm Rommel heeft de orginele naam toen behouden. En de poolse familie die uit Rommel kwam heeft zich toen Von Rómmel genoemd. Von is immers Van.

Excuses voor de taalfouten ;-)

Toegevoegd na 25 minuten:
Over het opzoeken van familiebanden.... Dat is een heidens karwij maar niet onmogelijk. Als de kerken (die het vroeger bijhielden) nog bestaan inclusief de archieven dan is erg veel terug te vinden. Ook zijn er meerdere plaatsen waar je archieven door kan zoeken hierover.
In onze eigen familie heb ik een oom die dit aan het uitzoeken is voor onze familie, en dat dateert op dit moment al terug van het jaar 1145. Hij kan nog verder terug maar dat vergt een dermate investering dat hij ermee gestopt is.
Dus ja, het is mogelijk om dit uit te zoeken en te weten, mitst de documenten bewaard zijn gebleven.

De opsplitsing van de Rommel familie is waarschijnlijk ook al honderden jaren geleden gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dankjewel, ik was zelf ook te lui om te zoeken, maar dat noopt me wel te vragen hoe een Pool (waarschijnlijk etnisch gezien een Duitser) baron kan zijn van een klein plaatsje dat net over de grens ligt bij Maastricht in de buurt. Zouden er niet meer locaties zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emigratie. Een deel van de familie is in het verleden verhuist/verspreid over Duitsland en door naar Polen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de extra informatie, wat ik me dan alleen nog afvraag in dit verband is waarom Juiiusz dan baron van Rommel was. Von betekent natuurlijk van, maar het is ook lange tijd een aanduiding geweest van een adellijke titel, daarnaast wordt sowieso over deze man geschreven dat hij inderdaad baron was, merkwaardig dat die titel dan bij de Poolse tak van de familie is terechtgekomen. Dit wordt overigens wel het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat de titel Baron overdraagbaar is. Meestal bij de eerstgeborenen. Dus die titel kan al heel oud zijn, zonder dat de plaats nog van enige betekenis is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was dat baron stukje wel even vergeten erbij te zetten.... Ik ben niet echt wakker vandaag :s En bedankt alvast, veel pelzier met de info :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou het geeft in ieder geval naast antwoord ook stof tot verder nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pelzier..... zucht..... plezier.... Ik voel me een debiel appeltje vandaag haha.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, zoals of nog na te gaan valt wanneer de titel is ingesteld en door wie, bij de hertog van Alva viel dat bijvoorbeeld wel vrij gemakkelijk te vinden, maar dat is allemaal terzijde. Ik had net deze vraag al gesloten dacht ik, maar het werkte op de een of andere manier niet, nog een poging dan.

Andere antwoorden (1)

En om op de andere vraag in te gaan: De heren waren wel familie, maar zo ver verwijderd dat het niet meer na te gaan is hoe dat zat.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook bedankt, wat me dan intrigeert is, hoe weten ze dan dat ze familie waren?
AWM
14 jaar geleden
Geen idee. Ik lees diverse malen:
"Their family was also distantly related to that of German Field Marshal Erwin Rommel". Andere bronnen ontkennen zelfs dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn dan details waarvan ik me afvraag hoe het zit, je kunt moeilijk overal boeken over gaan zoeken, dus dan is internet wel handig, maar bepaald niet eenduidig of betrouwbaar soms.