Hoeveel regen valt er gemiddeld op een dag in Nederland?

Op een regenachtige dag valt er soms best veel regen. Hoeveel regen valt er gemiddeld op een dag in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk te zeggen, maar op Gemiddeld te zien.nl staat een aardig verhaal. De regen valt nogal verspreid. Je kunt dus niet zeggen dat als er per jaar gemiddeld 900 mm valt dat dat per dag het 365deel is. Bovendien en dat zou je wellicht niet verwachten valt gemiddeld de meeste regen op de Veluwe.

Het beste antwoord

De gemiddelde hoeveelheid neerslag in Nederland is per jaar 790 mm. Dat komt neer op een gemiddelde per dag van 2,15 mm.
De jaarlijkse hoeveelheid neerslag valt in 570 uren. Het regent dus maar 7 procent van de tijd. Nederland kent gemiddeld 125 dagen per jaar zonder neerslag.
Het landelijke neerslagrecord dateert van 19 september 2001. Hoek van Holland kreeg toen te maken met 107 mm neerslag op 1 dag.
We spreken vaak over Nederland als een regenachtig land. Maar globaal gezien tellen we helemaal niet mee als regenland. Op een plek in India viel in één jaar 26 meter regen. Dat is 33 maal het gemiddelde van Nederland!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is best veel...

Andere antwoorden (1)

Per dag is wat lastig maar per jaar is wel goed te vinden: Gemiddeld valt er per jaar 690 tot ruim 900 mm aan neerslag in Nederland.

Dus dan valt er per dag 1,9-2,5 mm per dag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Regen_%28neerslag%29#Regen_in_Nederland

Hier kun je zien hoeveel er bij jou valt, even delen door 365,25 en je hebt je precieze antwoord voor jouw plaats. http://www.knmi.nl/kd/normalen1971-2000/neerslag_jaarsom.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een andere berekening kun je hier maken: http://www.knmi.nl/kd/normalen1971-2000/neerslag_maandsom_jan_jun.html en http://www.knmi.nl/kd/normalen1971-2000/neerslag_maandsom_jul_dec.html hier staat de neerslag per maand voor elk gebied in nederland. Ietsje preciezer gemiddelde dus want dan verdeel je het over het jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me welgeteld één seconde voor :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je je antwoord dan al weer verwijderd dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jep, was praktisch hetzelfde, jouwe zelfs nog iets uitgebreider ;-)