dagbouwmijnen :Bingham Canyon mine in Utah in de VS, is zichtbaar vanuit de ruimte. De mijn is 1,5 kilometer diep en heeft een doorsnee van vier kilometer. Of de bruinkoolwinning in het Rhurgebied als je het gebiied als een geheel beschouwd. Dagbouw wil zeggen dat vanaf het aardoppervlak de grond wordt uitgegraven tot aan de bruinkoollagen en dat vervolgens de bruinkool wordt gedolven. Er zijn op dit moment vier bruinkoolmijnen in bedrijf: Inden, Fortuna/Bergheim, Garzweiler en Hambach.
Hier spelen zich gebeurtenissen af van een onvoorstelbare omvang.
De dagbouw speelt zich over oppervlakten van enkele tientallen km2. De grootste is Garzweiler met een bedrijfsoppervlakte van 25 km2. Diepten van de dagbouwmijnen variëren van 150 tot 300 meter; dit laatste in Hambach. Uitgraven tot op deze diepten betekent dat continu grote hoeveelheden grondwater weggepompt moeten worden, omdat anders de dagbouw vol zou lopen. Er komen bij de winning ook grote hoeveelheden onbruikbaar materiaal vrij. Gemiddeld ontstaat bij elke ton gewonnen bruinkool 3-5 m3 afval. Dit wordt grotendeels in de dagbouw zelf opgeslagen, waardoor surrealistische landschappen ontstaan. Ontginning van een concessie kan, afhankelijk van de grootte, enkele tot vele tientallen jaren in beslag nemen.
Deze en andere mijnen zijn naar mijn mening grotere bouwwerken dan bovengrondse bouwwerken zoals dammen etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat is de aarde zelf... Die hebben wij zelf zo gemaakt, kijk maar hoe belabberd het er uitziet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben de aarde niet gemaakt, alleen veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een punt "verdiend" met een onzinnig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens beter om je heen, ik zie vooral heel veel mooie dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pummel... Wij hebben deze aarde gemaakt en daarom hebben een probleem...
@Rotomaori... Nee hoor ook 8 minnen, wel correct blijven hoor... En er komen er nog wel meer bij...
@Danielle1975... Ja, maar als je een tikje verder kijkt als je neus lang is, zie je dat dan nog steeds? Zie jij het ozongat, zie jij de amazonekap, zie jij de poolsmelt, zie jij vervuiling, zie jij de zeestijging, zie jij de rest ook?
Een atoombom, de ontploffing dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 't teminste een 'ding' mag noemen: De Chinese Muur.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een piramide?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland.
God schiep hemel en aarde, de nederlander was niet tevree en bouwde dijken in de zee.

IJsselmeer inclusief alle bijbehorende polders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover je het een 'ding' kunt noemen is het wel de vuilnisbelt die zich uitstrekt van Hawaï tot Japan. De grootste vuilnissoep van misschien wel het universum.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar meer een 'ding' dat het grootste is kwa massa, dan moeten we zijn bij de Three Gorges Dam in China. 27 miljoen kubieke meters beton en 463 miljoen kilo staal. Daar kan geen Chinese muur tegen op.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Flevoland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zal wel de 3 kloven dam zijn in de jangtse rivier in China . maar ja wat bedoel je met groot.mag het lang en smal zijn of groot en massief.De afsluit dijk is immers 30km lang, maar is het te beschouwen als groot?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De chineese muur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eifeltoren.