Zonnevlekken zijn relatief donkere vlekken op het oppervlak van de Zon. Het oppervlak van de Zon vertoont geregeld donkere vlekken. De zonnevlekken hangen samen met koelere plekken op de Zon. Hun aantal is een maat voor de activiteit van de Zon: hoe meer er te zien zijn, hoe actiever de Zon. Een actieve Zon produceert korte explosies van energie waarbij geladen deeltjes vrijkomen. Als die deeltjes de aardse atmosfeer binnendringen kunnen ze poollicht veroorzaken. De kans op poollicht is het grootst in jaren met veel zonne-activiteit. Gemiddeld om de elf jaar verwisselt de Zon haar magnetische polen van plaats, de "actieve" periode. De laatste keer was in 2001 en de polen zullen zo blijven tot 2012, wanneer de polen opnieuw van plaats wisselen. Deze poolverschuiving gebeurt altijd op het hoogtepunt van de toename in het aantal zonnevlekken, elke 11 jaar.

er zijn dus altijd zonnevlekken, maar ze wisselen in hoeveelheid en grootte ongeveer elke 11 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus zitten we dan nu op zo'n maximum? Omdat je de 2012 noemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, in 2012 wisselen de polen, en het wisselen van de polen gebeurt altijd op het hoogtepunt, vanaf nu zullen ze weer afnemen tot ± 2016/2017 waarna ze weer zullen stijgen naar een nieuw hoogtepunt in 2023 waarin de polen weer wisselen op het hoogtepunt, en zo gaat de cyclus telkens weer verder. vanwaar eigenlijk de min? volgens mij klopt het toch echt.