Hoeveel draagt de CO2 van vulkaanuitbarstingen (laatste 1000 jaar) mee aan het broeikaseffect waar wij nu last van hebben?

Dus 1000 jaar aan vulkaanuitbarstingen en de CO2 uitstoot, hoeveel heeft dit bijgedragen aan het broeikaseffect?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het broeikaseffect is je beste vriend, als de aarde geen warmte zou vasthouden door gassen in de atmosfeer, zou het leven zoals wij dat kennen onmogelijk zijn op deze planeet.

Vulkaanuitbarstingen zijn een natuurlijk verschijnsel, ze dragen bij aan het 'standaard broeikaseffect' wat het leven op aarde zoals wij het kennen, mogelijk maakt.

Ze dragen niet bij aan het 'versterkte broeikaseffect' wat momenteel aan de toegenomen CO2-uitstoot van de mensheid wordt toegeschreven.

Als er opeens aanmerkelijk meer vulkanische activiteit zou zijn dan in voorgaande geologische perioden, zou dit wel bij kunnen dragen aan een versterking van het broeikaseffect en een toename van de globale temperatuur. Anderzijds zou het stof dat door de vulkanen in de atmosfeer wordt gebracht, ook de instraling door de zon tegengaan. Wat het netto-resultaat zou zijn, opwarming of afkoeling, kunnen we nog helemaal niet zo goed voorspellen als we zouden willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd mooie copy paste van wikipedia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@brinkybrinky:??? Lees de wikipedia-pagina nog eens, en vergelijk die eens met mijn antwoord. @Viridiflavus: het is niet te kwantificeren, de modellering die we gebruiken is niet klaar voor kwantificatie, we kunnen pas sinds heel kort (op geologische schaal bedoel ik dan) gevolgen meten, als je het over klimaat hebt, gaat het over de gemiddelde temperatuur over een groot gebied over een periode van 40 jaar. Hoe wil je daar iets over kunnen zeggen als je pas metingen hebt van de afgelopen 80 jaar en als er pas sinds 30 jaar het besef is dat de uitstoot van vulkanen misschien wel eens iets doet met het klimaat? Als je vindt dat er iets te kwantificeren valt: kwantificeer. Als je het met me eens bent dat dat niet kan, mag je de vraag ook voor verwijdering aanmelden, want dan is hij niet te beantwoorden. Ik ben daar zelf mee gestopt en heb de indruk dat deze vraagsteller wel iets kan hebben aan dit antwoord, al is het dan geen letterlijk antwoord op zijn/haar vraag.