Waarvoor dienen rechthoekige inhammen/kuilen langs bospaden?

Langs bospaden zie ik regelmatig rechthoekige kuilen.
Ze zijn recht van vorm; volgens mij dus geen gaten waar bomen in hebben gestaan.
Wat is het doel hiervan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

afwatering.

als dat er niet zou zijn dan is er na een flinke regenbui 1 grote drassige en vaak superglad pad als resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht al wel aan zoiets.
Maar ik zag ze ook lang een pas dat naar beneden liep; daarbij leek me weer minder logisch.
En erg nat zien ze er vaak ook niet uit (maar dat komt misschien door de zandgrond?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor , da afwatering in de bossen zijn de greppels. Die rechthoekige putten ....zijn voor iets anders hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Majol
als al het water naar het laagste punt zou lopen dan zou het op die plek helemaal een gevaarlijke gladde glibberboel worden.
daarom kan je ze ook zien bij paden die naar beneden lopen. de paden zelf laten slecht water door (vaak zandgrond, schelpen, of bv bouwpuin wat fijner gemaakt is) de grond waarin de gaten gegraven zijn hebben een andere samenstelling.
grond zorgt er idd voor dat het water niet lang blijft staan. in bossen waar je het veel ziet is de grond zodanig dat het een luchtige samenstelling heeft en voedingsrijk is wat inhoudt dat het water redelijk vlot afgevoerd wordt.
als drainage niet zo vlot zou verlopen zou je overal 'zwembadjes' zien na een fikse regenbui. deze zouden overlopen waardoor het alsnog geen nut zou hebben. dus juist op plekken waar paden van een samenstelling zijn dat het slecht water afvoert naar diepere lagen, of op plekken waar water zich verzameld (lagere punten) kan je dit soort gaten vinden. @beestie
greppels zijn ook een manier om water af te voeren. vooral bij bossen waar er leem of klei (of een combi van deze) voor komt. niet voor alle bossen is het een oplossing, en bovendien is het nogal arbeidsintensief om overal greppels aan te leggen als het ook met afwateringskuilen kan omdat de grond naast de paden over voldoende drainage beschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Eucalypje
Ik begrijp je
Maar eigenlijk heb ik het nog over andere rechthoekige putten , die dikwijls naast tra's en brandgangen liggen (oa Ardennen en Hertogenwald ) Ik ben niet zeker , maar soms lijkt het op een verzamelpunt voor gekapt hout...om later weg te voeren . Maar ben niet zeker hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die putten zijn naar de weg toe plat ....je zou er een auto in kunnen parkeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eucalypje> helemaal duidelijk; dank je voor je uitleg. Beestie> de gaten die ik bedoelde, zijn in Nederlands bos. Volgens mij klopt de uitleg van Eucalypje wel.
Toch dank voor je reactie

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeggen dat het afwateringsgaten zijn, waar hetregenwater heen kan als het langdurig regent
11 jaar geleden
Ik kan me niet precies een voorstelling maken van het soort kuilen dat je bedoelt.

Als ze niet greppelvormig zijn, zou het ook nog kunnen dat mensen een paar kruiwagentjes zand uit het bos gehaald hebben om hun stoepje op te hogen of om een ander projectje uit te voeren. Onder bos zit meestal maar een dun laagje zwarte grond, daaronder zit geel zand wat je goed kunt gebruiken onder je stoepje.

En verder heb je natuurlijk wel eens groepen studenten die iets met bodemkunde doen die profielkuilen graven om te kijken hoe de bodemopbouw is. Maar die komen maar heel lokaal voor.