tijdverschil. in engeland is er een tijdverschil van 1 uur met nederland. met portugal is geen tijdverschil. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier vind je een lijst van landen die NIET aan de zomertijd meedoen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_zonder_zomertijd#Europa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel tijdsverschil met Portugal. Portugal hanteert GMT en wij GMT+1. (Overigens zouden wij technisch gezien GMT moeten hanteren, maar doen we dat niet.)

Het beste antwoord

In Portugal loopt de tijd een uur achter op de tijd in Midden en
de rest van Zuid Europa. Hier geldt dus net als in Engeland de Greenwichtijd. Portugal schakeld net als de rest van de Europeesche landen over op zomer en winter tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Portugal ligt ongeveer op dezelfde lijn als Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Ooit wel eens op een landkaart (of http://maps.google.com ) gekeken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het midden van Portugal ligt onder Cork, Ierland. Het midden van Nederland ligt daar 600 km vandaan.
Je moet het bekijken in de breedte, niet in de lengte. Portugal ligt onder Nederland en Engeland meer er naast.
12 jaar geleden
als we de tijdzones zouden instellen volgens de aarde en niet volgens de landen dan zouden sommige landen twee tijdzones hebben ipv 3.

Toen men besloot om tijdzones te maken werden landen ingedeeld in een bepaalde tijdzone.

maar met portugal is er WEL tijdverschil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een tijdzone wilt vaststellen, dan moet je ergens met 0 beginnen. Ooit heeft men besloten dat de meridiaan, die van noord naar zuid, die over Greenwich, een stadsdeel van Londen, in Engeland loopt de "nulmeting" is. Greenwich Mean Time.
Uitgaande van deze meting ligt Nederland, in oostelijke richting, op 0 + 1 en dus ook alle landen ten noorden en ten zuiden van Nederland vallen in deze tijdzone. Voorbeeld: het is een uurtje vliegen naar Londen. Je stijgt op om 17.00 in Amsterdam en je land om 17.00 in Londen, plaatselijke tijd. Elke zone heeft een vaste breedte waarna de tijd weer een uur opschuift. In oostelijke richting telkens +1 in westelijke richting - 1. Behalve de landen die niet meedoen aan de zomertijd. Lees alles op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, eigenlijk liggen wij dichter bij de 0-meridiaan en zou Nederland GMT moeten hanteren en niet GMT+1. Dat wij wel GMT+1 hanteren, is omdat dat beter aansluit bij landen als Duitsland.
Voor de duidelijkheid: Portugal ligt onder Ierland en het is handig 1 tijdszone te hebben voor west-Europa omdat het allemaal (redelijk) kleine landen zijn, we veel handelen met elkaar en het onhandig is als je naar Duitsland moet voor werk en je tussen 2 tijden zit. Eigenlijk hetzelfde verhaal met de euro: dan hoef je niet steeds te wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weetjwel, blijkbaar +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt. We hadden ook voor de 2e wereldoorlog al zomertijd. Daarna een poos niet, pas met de oliecrisis is 't weer ingevoerd. Portugal is nooit bezet geweest en heeft een beetje lopen switchen van GMT naar GMT+1 en weer terug naar GMT, met dan weer wel en dan weer niet zomertijd. Ik zie niet wat de Duitsers ermee te maken hebben (behalve dan dat zij tijdens de 1e wereldoorlog als eerste zomertijd invoerden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht, je bedoelt het overschakelen van Nederland van GMT naar GMT+1, dat is inderdaad op last van de Duitsers in WO2 gebeurd. Mijn excuus.