Vulkanen?
Omdat wij niet op een breuklijn liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Ik weet niet waarom die -1, want je antwoord is wel goed. Daarom +1 van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat Nederland wel op een aantal breuklijnen ligt. http://www.energie51.nl/energie-nieuws/laatste-nieuws/nederland-op-vulkanen-en-breuklijnen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het plusje., Idd had het ooit zo op school geleerd.. Neem aan dat het correct is!
Omdat Nederland niet aan de rand van een plaat ligt, maar ergens in het midden. Bij de randen van platen zul je vulkanen aantreffen en geregeld een aardbeving - de zgn. "Ring of Fire" is zo'n gebied in de Grote Oceaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland vinden wel aardbevingen plaats, bovendien ligt er in Nederland ook een vulkaan, namelijk de Zuidwalvulkaan. De Zuidwalvulkaan is een in rust verkerende vulkaan in Nederland die zich op ruim 2 km onder het aardoppervlak bevindt, onder de Waddenzee tussen Harlingen en Vlieland, meer precies iets ten zuidwesten van het eilandje Griend. De vulkaan was actief tijdens het late Jura (ca. 160 - 145 Ma geleden) en is nadien bedekt onder ca. 2000 meter sedimentair gesteente, voornamelijk schalie en zandsteen uit het Krijt.

Er zijn natuurlijk ook vulkanen op Nederlands grondgebied elders ter wereld, maar dat was je vraag niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het KNMI houdt op haar website bij welke aardbevingen er in en rond Nederland geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien komt er dan nog wel eens een waddeneiland bij.;-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie weet, Eddijst. :) Bedankt voor je plus!
Ik denk dat men in Drenthe en Groningen vaker een aardbeving heeft, dan men lief is. Door de gaswinning bij Slochteren verzakt de bodem en dat veroorzaakt trillingen die gevoeld worden.
In het zuiden van Nederland schijnt een kleine breuklijn te lopen, in het verleden zijn daar aardbevingen geweest. Ik kan me nog goed herinneren dat ik op het voortgezet onderwijs zat en ik 's nachts wakker werd van een aardbeving (Ik woonde toen in Flevoland). Er was toen een behoorlijke schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de aardkorst bestaat uit platen. op de plaatsen waar breuklijnen zitten, kunnen de twee platen tegen elkaar botsen (convergente breuken), uit elkaar gaan (divergente breuken) of langs elkaar gaan (transforme breuken). door convergente breuken ontstaan vulkanen en gebergtes, door transforme breuken aardbevingen. Nederland ligt niet op een van deze breuken, dus ook géén vulkanen en/of aardbevingen. :)