Waarom zijn veel grenzen van de verenigde staten kaarsrecht?

Zoals Colorado, dat is gewoon een rechthoekje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Tijdens de kolonisatie van de VS was dit gewoon makkelijk: "tot hier is dit, en tot daar is dat". Bij andere landen zijn de grenzen bepaald door geologische grenzen zoals bergen, water, rivieren etc. of door traditionele grenzen die al werden gehanteerd door de er reeds wonende stammen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de VS werden de staatsgrenzen vanaf grote afstand (Washington) gedicteerd, recht vanaf de tekentafel als het ware.
Je ziet hetzelfde bij landsgrenzen in Afrika die vanuit Europa werden gedicteerd zonder dat er rekening werd gehouden met de gebieden van bestaande stammen (waardoor er nu nog steeds veel interne spanningen zijn).

Toegevoegd na 2 minuten:
In de VS werd er met de indianen al evenmin rekening gehouden; die werden zelfs gedwongen naar aangewezen locaties te migreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe dunner bevolkt een gebied, en als er geen natuurlijke 'grenzen' zijn, dan worden grenzen vaak recht gelegd, en ook als er nauwelijks tot geen oorlog/conflicten zijn geweest. Als je kijkt naar Noord-Afrika, dan zie je in het noorden van die landen (veel mensen/conflicten bij elkaar) bochtige grenzen, en in het zuiden van die landen (dunbevolkt en nauwelijks conflicten) dat daar de grenzen recht zijn.
En in Europa zijn veel grenzen bochtig. Europa is dichtbevolkt en er zijn veel conflicten geweest (denk vooral aan vroeger, met bijvoorbeeld Romeinen, Perzische rijk, Wereldoorlogen)

Dus voor de VS geldt ongeveer hetzelfde.

ik hoop dat ik je / u duidelijk antwoord heb gegeven.