Bestaat er een verband tussen welvaart en klimaat?

Toegevoegd na 28 minuten:
Zijn landen met een extreem klimaat per definitie minder welvarend dan landen met een gematigd klimaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Eigenlijk is er geen rechtstreeks verband. Maar wel onrechtstreeks.
Bij natuurvolkeren in het Noorden (Indianen , Oeygoeren en zo meer) waren er tijden van schaarste en van overvloed ....net zoals bij oervolkeren in warme streken. Schaarste kwam op sommige plaatsen zoals droogtegebieden en eilanden welk meer voor.
Welvaart is er vooral gekomen voor een elite en later voor een groot deel van de Westerse wereld en een paar plaatsen in het Oosten. Het is vooral de economie , de handel , nieuwe landbouwtechnieken en educatie die voor welvaart hebben gezorgd .
De Westerse wereld heeft door de economie ….vele delen , vooral in warmere streken leeggeplunderd en aan zich onderworpen . e beste stukjes weren dan weer ingepalmd door Westerlingen.
Vandaag de dag zijn de gematigde streken : de meest bewoonde en de vruchtbaarste en er is ook meest welvaart. Tenzij een warme –koude streek iets bijzonders te bieden heeft zoals aardolie . Dat het grootste deel van de warmere streken ….het Westen niet kan bijbenen is omwille van corruptie , blijvende afhankelijkheid van het Westen, brain drain en slechte landbouwtechnieken.
Maar vergeet niet dat zelfs ‘welvaart en welzijn ‘ begrippen zijn die zelfs in gematigde gebieden voor het overgrote gedeelte van de bevolking in gematigde streken maar van begin 20ste eeuw is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij Landen met een gemiddeld klimaat kan je in ieder geval wel beter landbouw verbouwen, Per definitie weet ik niet ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog sterker:
1) Tussen landen: warmere landen zijn meestal armer
2) In landen: warme regio's zijn meestal armer
Landen waar het 1 graad Celsius warmer is, zijn gemiddeld 8,5% armer.