Waaruit bestaat een aswolk?

Vandaag had ik het in een gesprek over die ijslandse vulkaan. Op een gegeven moment stelden we ons de vraag welke onderdelen zich in die aswolk bevinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een aswolk is een wolk van vulkanische as die zich boven een uitbarstende vulkaan kan vormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met de term as wordt in de vulkanologie alle tefra bedoeld kleiner dan 2 mm. Vulkanische as heeft niets te maken met de as die ontstaat bij een vuur, het is stof - zowel vloeibaar (bij de uitbarsting) als vast - dat bij een vulkaanuitbarsting de lucht in wordt geblazen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tefra wordt onderverdeeld naar grootte:
fragmenten kleiner dan 2 mm wordt as genoemd.
brokjes tussen 2–64 mm wordt lapilli genoemd.
brokstukken groter dan 64 mm worden vulkanische bommen genoemd.
fremar