Hoe komt het, dat juist in de zomer het in het Middellandse Zeegebied droog is, terwijl er juist in de zomer bij de Azoren dikwijls lagedruk is?

Vorige week heb ik een vraag gesteld over depressies bij de Azoren. Ik meende, dat bij de Azoren dikwijls hogedrukgebieden zijn. Iemand antwoordde, dat juist in de zomer, vooral bij opwarming van de aarde, veelal lagedrukgebieden bij de Azoren aanwezig zijn. De Middellandse Zee ligt ongeveer op dezelfde breedtegraad als de Azoren. Het Iberisch schiereiland ligt er relatief dicht bij. Toch is het rond de Middellandse Zee juist in de zomer vaak droog. Je zou dan eerder moeten verwachten, dat het er in de winter vaak droog moet zijn, omdat er dan veelal hogedruk bij de Azoren aanwezig is. Hoe zit dat?

13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Gedurende e wintermaanden staat de Middellandse Zee onder invloed van Atlantische stormen , beetje zoals bij ons , maar deze die afgebogen worden. Die vooral Westenwinden zijn doorgaans niet koud , maar wel nat.
(Er zijn dan ook wel plaatselijke landwinden , maar die spelen in de Winter , minder een rol.
Men spreekt over Mediterraan Klimaat al zijnde een apart weertype (bestaat ook in Californië , delen van Zuid-Afrika en Zuidwest Australië overigens)
Maar eigenlijk zijn er twee Mediterrane weertypes : koud Mediterraan en Warm Mediterraan.
Koud Mediterraan is bijvoorbeeld de Po-vlakte of Kroatië , waar de Winters merkelijk kouder zijn en het stevig kan vriezen en hoort tot het gematigd klimaat , zoals wij.
Het Cs (Köppen) , het warme Mediterraan klimaat (zoals Kreta, Djerba ...) behoort reeds tot de sub-tropen met temperaturen die in de Winter in de buurt van 14°C liggen en in de Zomer tot 26°C , met veel uitschieters.
In de Zomermaanden is he klimaat vooral onderhevig aan hete landwinden , die van alle kanten komen ,met typische namen zoals de 'hete droge' sirocco , De felle warme landlucht in Zuid Frankrijk : de mistral , de bora etc (zie kaartje)

De lage druk op de Azoren , is in de Zomer verantwoordelijk voor hevige stormen op Madeira ,sommige Canarische eilanden en de meest Westelijke Kaapverdische zelfs (stormen die vroeger voor ons bestemd waren) : dat is gematigd (Azoren ,Madeira) sub-tropisch tot tropisch : Canarische Eilanden ,Kaapverdië : sommige eilanden hebben zelfs bijna een woestijnklimaat (maar niet mediterraans)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
De mistral is toch een koude wind? Verder heb ik in de buurt van de noord Noorse Lofoten in de zomer wel eens meegemaakt, dat het op open zee redelijk fris was, maar, zodra de boot bij een eiland kwam, de warmte je tegemoet kwam. Dit verschijnsel zie je in die omgeving echter lang niet altijd. Maar zelfs daar kan dat vóórkomen. Verder ben ik dikwijls met de Hurtigruten boot geweest, die tussen Bergen en Kirkenes veelal langs de scherenkust met talloze eilanden vaart. Daar kan het prachtig rustig warm zonnig weer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U heeft gelijk: de mistral is een koude wind : in de Winter !, die komt uit het binnenland.
Maar ik beschrijf de Zomer : In de Zomer is die heel droog heel fel en warm....en heeft een zeer aangename manier van aanvoelen. Wanneer je ooit in de buurt van de Camargue op reis geweest bent zal je dat wel weten.
De landwinden en typische winden ,allemaal met een typisch karakter zijn niet uniek voor de Middellandse Zee (
Föhn , Northerns ...)
Maar het is wel zo dat in de Zomermaanden , die warme landwinden (en vooral de Sahara winden ) het weer in dat klimaattype bepalen.
De meeste landwinden zijn in de Winter koud en droog ( land koelt vlugger af) , maar gedurende die maanden zijn ze ondergeschikt aan de Atlantische depressies uit het Westen , maar ik heb niet geschreven dat ze geen invloed hebben... alleen minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Mistral wordt wel meestal gebruikt voor de koudere stroming en de Föhn voor de warme . Maar de oorsprong van die twee is niet helemaal dezelfde maar waaien in elkaars buurt.

Andere antwoorden (1)

omdat er bij de doorgang van gibraltar een hoge druk gebied licht dat er voor zorgt dat er geen vochtige lucht van de atlantische oceaan komt. en in het middellandse zee gebied regen kan veroorzaken.(dit geld alleen voor de zomer)

Toegevoegd na 1 minuut:
en door het jaar heen verschillen de hoge en lage druk gebieden in brete graat en als je nog meer wil weten over dit soort vragen kijk dan eens op klimaatgek.nl