Nee, de metingen zijn nog te onnauwkeurig. Er zijn ook behoorlijke heuvels in de oceaan door de ronddraaiende stromingen, de oceaan is als een grote neer met het water wat lager aan de sneller stromende zijkanten. Ook onderwaterbergen zorgen voor heuvels in het zeeoppervlak door de plaatselijk verhoogde zwaartekracht. Dat is op zich niet het probleem, die gemiddelde hoogte van het oppervlak zal tot op enkele cm's bekend zijn.

Een bodemprofiel maken lijkt me wel te doen, maar de exacte diepte tot op de mm lijkt me nog wishful thinking vanaf een boot die aan de golfslag is blootgesteld.
De geluidssnelheid onder water varieert bijvoorbeeld ook nog wat, dus je zult ook een goed temperatuurprofiel van het water onder de boot moeten hebben.Ik zou dan ook graag een bron zien met dat soort zeer nauwkeurige metingen van de zeebodem. De bron die ik zie geeft een nauwkeurigheid voor echopeilingen van 1%. Dat is op een diepte van 4 km dus 40 meter.

De tweede bron geeft een nauwkeurigheid van 0.2%, ik neem aan dat dat op het ogenblik het maximaal haalbare is.

Om de bewegingen van de bodem te kunnen meten die in de orde van cm's liggen behalve in het geval van grote tsunamis zullen de metingen een stuk nauwkeuriger moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, aan de beelden die satellieten maken kunnen we zien dat de bodems van oceanen en zeeën stijgen of dalen en met behulp van sonar kunne we ze tot op de millimeter nauwkeurig in kaart brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig kan dat vrij eenvoudig berekend worden met sonar en satellieten .
Zelfs instrumenten als Google Earth kan je dat zelfs vrij nauwkeurig volgen .
Het grootste probleem is vooral te bepalen op welk zeeniveau men meet. Uitleg : Niet de diepte is het obstakel , maar wel het oppervlak . Men moet het erover eens zijn welk peil wordt erkend als oppervlak : -Er is eb en vloed iedereen wel bekend .....maar er is ook nog de zwaartekracht die niet overal gelijkmatig op het oppervlak inwerkt....zo zijn er uitstulpingen op het watervlak . Het gemiddelde wordt vastgesteld op een geoïde (meer uitleg in onderstaande link)

Toegevoegd na 7 minuten:
geoïda
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zou een satelliet gelanceerd worden die discussies voor meer dan 2 cm zou uitsluiten. Helaas is de eerste lancering 2008 ? mislukt. Ik weet niet of er een andere gelanceerd is.
De geoïde zou op land (bijv . Nederland) moeten worden bijgehouden door de meetkundige dienst van Rijkswaterstaat.
Op zee ....bestaan dergelijke lijnen ....maar wie die beheert is me niet duidelijk ....er bestaat in ieder geval een internationale database
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met het woord 'waterpas' dat in de geoide uitleg wordt gegeven moet men een beetje opletten.
Waterpas is op korte afstanden 'recht' ....maar op lange afstanden niet .Dat komt omdat het water de ronde van de Aarde volgt ;
Op 40.200 km zou je eigenlijk 360° hebben