Is er een land met 24 tijdverschil met Nederland?

Of is 12 uur het maximale tijdverschil over de hele wereld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
47.2K

Het beste antwoord

24 uur verschil kan inderdaad niet.
12 uur echter wel.
Aangezien we reeds meer dan vijftig jaar tot Greenwich +1 zone behoren (afspraak met Europa)en niet meer tot de Greenwich tijd.(die eigenlijk dichter bij onze echte tijd ligt)
En rekening houdend met het ‘echte’ uur=wintertijd
Zijn er plaatsen die 12 uur verschillen met ons.
Het gaat over een paar bijna onbewoonde eilanden behorende aan de Verenigde Staten of aan Australië

AMERICAN SAMOA (Pago Pago)
JARVIS ISLAND (0° 22 S, 160° 03 W) (Millersville)
KINGMAN REEF (6° 24 N, 162° 24 W)
MIDWAY ISLANDS (28° 13 N, 177° 22 W)
NIUE (Alofi)
PALMYRA ATOLL (5° 52 N, 162° 06 W)

Amerikaans Samoa en Niue(semi onafhankelijk eiland met banden met Nieuw Zeeland )zijn bewoond
De andere hebben wel een militaire basis , maar zijn voor de rest niet permanent bewoond…of nauwelijks.
Onafhankelijk Samoa (dus niet Amerikaans Samoa) heeft zijn tijd en dag veranderd.

Het is bij ons 12 uur vroeger.

Toegevoegd na 6 minuten:
rechtzetting :Het gaat over een paar bijna onbewoonde eilanden behorende aan de Verenigde Staten of aan Nieuw Zeeland ( ipv Australië)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zo te zien niet. Hier een linkje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de wereld is in 24 tijdzones verdeeld.dat zie je met oud en Nieuw. Als er 24 uur tijdsverschil zou zijn zou de andere kant van de wereld een etmaal eerder of later het vuurwerk afsteken.
Maar in 12 uur komt echt iedereen aan de beurt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar -11 en +12 zou 23 uur tijdverschil zijn? http://www.reizenvakantie.nl/images/maps/tijdzones.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie mijn antwoord hieronder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt moonloon. http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_datumgrens
Ook interessant.
Frimu2
12 jaar geleden
Nee aan exact de andere kant van de wereld is het 12 uur. In theorie zou je met klokje rond dus weer in Nederland zitten. maximaal 12 uur naar landen ten oosten en 12 uur naar landen in het westen dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kribati = UTC +14 dat is niet +12 (!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiribati
Nederland ligt op +1 dus niet.

Het maximale verschil tussen 2 delen is 26 uur. Maar wij liggen daar tussen in: links: max 15 uur, rechts max 11 uur.

Iedere dag op aarde begint officieel op de Line-eilanden in Kiribati, waar men 14 uur voor loopt op UTC, en eindigt 26 uur later op de onbewoonde Amerikaanse eilanden Howland en Baker, die onder een (nautische) tijdzone vallen die 12 uur achter loopt op UTC. Een bijzondere consequentie hiervan is dat gedurende twee uur per etmaal (namelijk tussen 10:00 en 12:00 uur UTC) er maar liefst drie verschillende data in gebruik zijn: als het bijvoorbeeld in Reykjavik (UTC+0) 10:30 uur is, dan is het 23:30 uur de vorige dag in Samoa (UTC-11) en 0:30 uur de volgende dag op Kiritimati (UTC+14).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je dan weer op 26 uur komt snap ik niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdzone Kribati = UTC +14
Howland and Baker = UTC -12 Verschil = 26 uur
corzijlstra
12 jaar geleden
Een etmaal is 24 uur en dus geen 26 uur. Zie verder mijn reactie op het antwoord van beestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je reactie niet, bedoel je dat de entry in wikipedia incorrect is?
Nee aan exact de andere kant van de wereld is het 12 uur. In theorie zou je met klokje rond dus weer in Nederland zitten. maximaal 12 uur naar landen ten oosten en 12 uur naar landen in het westen dus…
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kribati = UTC +14 dat is niet +12 (!)
Frimu2
12 jaar geleden
Je zal er ongetwijfeld gelijk in hebben. Echter kan het ook zo zijn dat er om commerciele of praktische redenen voor dit tijdverschil gekozen is. In ieder geval geen 24 uur.
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van beestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij
Nee, de tijdsgrens ligt bij Samoa, Australië en Nieuw-Zeeland. Als in Samoa enz. de nieuwe dag begint is het net oostelijk van Samoa een dag eerder.
Wij liggen er ongeveer tegenover. Samoa ligt in de Stille Oceaan iets noordoostelijk van Australië.
M.a.w. als daar de nieuwe dag begint, huppelt de rest van de wereld er achteraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maximum tijdverschil is volgens mij 14 uur. Nederland ligt net ten oosten van de 0-meridiaan. De 0-meridiaan ligt in Greenwich bij London, Engeland. Het tijdverschil tussen Engeland en de rond 180 graden W.L. en O.L. gelegen datumgrens is 12 uur. Het tijdverschil tussen Nederland en Engeland is 1 uur. Het tijdverschil tussen Nederland en de datumgrens is dus 11 uur in oostelijke richting en 13 uur in westelijke richting. Dan heb ik het nog niet gehad over zomer- en wintertijden. Is het in Nederland zomertijd, dan is het in bepaalde gebieden op het zuidelijk halfrond wintertijd. Andersom is ook het geval. Het tijdverschil tussen Nederland en de datumgrens in oostelijke richting is in o.m. december 12 uur en in o.m. juni is dat 10 uur, gemiddeld dus 11 uur. Nieuw Zeeland ligt dicht bij de datumgrens. In westelijke richting zijn de correcties 13 uur plus of min 1 uur. Als het in Nederland zomertijd is en bij de datumgrens tegelijkertijd wintertijd, dan is het tijdverschil dus 14 uur.
Het maximale tijdverschil in oostelijke richting is dus 12 uur. Dat is dus o.m. in december. In westelijke richting is dat dus 14 uur, maar dan in o.m. juni.
Het kan zijn, dat ik denkfouten heb gemaakt.
.