Wat is een ompoling?

Ik las ergens iets over een ompoling nu vraag ik me af, wat is een ompoling, hoe gebeurt dat en wat zijn de gevolgen van een ompoling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Er is vastgesteld dat het aardmagnetisch veld snel zwakker wordt. Volgens wetenschappers zou het rond 2100 tot 0 dalen. Daarna verwacht men een ompoling:

de magnetische noordpool wordt zuidpool en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Aarde bestaat voor het grootste gedeelte uit dikke vloeistof. Alleen het buitenste schilletje van 15 tot 50 km is vast.
Binnenin is ijzer en nikkel naar de kern toe gezonken; want deze metalen zijn zwaar, ook al zijn ze door de hitte vloeibaar.

Het ijzer zorgt voor een magnetisch veld.
Omdat het vloeibaar is, en ook daadwerkelijk beweegt bestaat de mogelijkheid dat het magnetische veld omkeert.

Nu ligt de magnetisch zuidpool vlak bij de geografische noordpool. Bij een ompoling komt die bij de geografische zuidpool te liggen.

Je kompas wijst dan precies de verkeerde kant op.