Waarom wonen er zo weinig mensen in Kalimantan ?

Waarom wonen daar zo weinig mensen ? Ik ben bezig met een opdracht. Het antwoord moet een factoor zijn : Te hoog, Te koud, Onvruchtbaar of Te droog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kilamantan bestaat voornamelijk uit ontoegankelijk tropisch regenwoud : dus zeker niet te koud of te droog.
En het is tamelijk vruchtbaar.
Er zijn , helaas een paar ontwikkelingen aan de gang die Borneo en het regenwoud niet ten goede komen : -Er is een vrij grote immigratie van Javanen (overbevolkt) naar oa. Borneo.
Het regenwoud wordt massaal gekapt voor plantages .
80% van de laaglandvegetatie is al ingenomen door plantages . Alleen de hooglandvegetatie houdt het nog matig. Toch dreigen de Kilamantan dwergolifanten , neushoorns , tijgers en vooral oerang oetangs en luipaarden de dupe te worden.
Eigenlijk , wanneer je naar de andere Indonesische eilanden kijkt :zijn de meeste weinig bevolkt :De Moluccas, Sulawezi , Irian Jaya ,en sumatra zijn allen weinig bevolkt .
Java , Bali en hier en daar een klein Sunda eilandje zijn druk bevolkt , Java is zelfs overbevolkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regenwoud is juist niet vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regenwoud is heel vruchtbaar wanneer de grond niet verzuurd is.
Op vele plaatsen zijn zure gronden.
Op andere plaatsen is de grond wel vruchtbaar , maar vlug uitgeput....zodat men meer en meer woud moet kappen.
De laaglanden in Borneo zijn wel vruchtbaar....helaas moet men hier zeggen.

Andere antwoorden (2)

kalimantan is Borneo in Indonesie , dat is voornamelijk jungle . Een redelijk ondoordringbaar gebied.Twintig jaar geleden (dit weet ik uit familieverhaal) woonden daar nog koppensnellers.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koppensnellers: geen wonder dat daar weinig mensen wonen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-D
De dicht bevolkte eilanden in Indonesie zijn zeer vulkanisch en erg vruchtbaar door de as die gedeponeerd wordt na uitbarstingen. Ook hebben ze relatief meer kustzone en een betrekkelijk smalle centrale bergketen. In Google Earth kun je zien dat de eilanden Java en Sumatra echt aan de rand van een zeer diepe oceanische plaat liggen honderd kilometer landinwaarts ligt een keten met vulkanen, en ten Noorden van de vulkaanketen ligt een vlakke en heuvelachtige strook waar op grote schaal landbouw wordt bedreven.

Kalimantan is het midden van het hooggelegen land en is gevormd door opwellingen van graniet. (als geheel wordt de hele archipel Sundaland genoemd, bij een lagere zeespiegel zijn al de eilanden met elkaar verbonden. Kalimantan heeft een veel minder vruchtbare bodem, er bijvoorbeeld komt een speciaal soort heide/bosgebied, de kerangas met een zeer zure bodem, dus die grond is niet zo geschikt voor rijstbouw. De zone in het binnenland is moeilijk bereikbaar en relatief groot. In het Noorden zijn ook hoge bergen, dus dat helpt ook al niet.