Hoe kun je de geografische breedte uitrekenen wanneer je de maximale zonshoogte op 21 maart weet?

En waarom is het op andere dagen niet zo makkelijk uit te rekenen?

En tot slot:
Wat moet je weten om elke dag van het jaar de breedte te kunnen bepalen?

Alvast bedankt slimmerds (:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Op 21 maart staat de zon recht boven de evenaar. Je kunt dan dus door de hoek die de zon maakt met de plek waar jij je bevindt te meten berekenen op welke breedtegraad je je bevindt.

Om het op andere dagen te kunnen bepalen zul je moeten weten boven welke breedtegraad de zon zich bevindt. Aangezien de zon heen en weer beweegt tussen 23,5 graad NB op 21 juni en 23,5 graden ZB op 21 december kun je wanneer je de datum weet het redelijk nauwkeurig bepalen.

Vroeger werd op zee op deze manier de positie bepaald. Het instrument dat hiervoor werd gebruikt heet een sextant. De procedure noemt men 'zonnetje schieten' .