Albergen ligt vlakbij Almelo; de naam Almelo betekent Olmenbos (Alma + loo; een olm is een soort boom). Logischerwijs betekent Albergen dan 'Olmbergen'; een berg/heuvel waar olmen staan.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Wat heeft een Wikipediapagina over Almelo met Albergen te maken?
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda, er stata keurig wat het verband is tussen Albergen, Almelo, en dus de wiki pagina over Almelo:'Albergen ligt vlakbij Almelo'. en later 'Logischerwijs betekent Albergen dan 'Olmbergen'
Duidelijker kan ik het niet maken.
De naam ontstond in de middeleeuwen en luidde eerst Alfberge. De betekenis daarvan is elvenberg wanneer je 'alf' verklaart als het bovenaardse wezen de elf. Maar alf kaan ook worden opgevat als onverbogen bijvoeglijk naamwoord met de betekenis 'wit'. De plaatsnaam duidt dan op een witte berg.

Oorspronkelijk was het de naam van een klooster dat werd gesticht door broeders van het Gemeene Leven op de erve Hoberghen (Hoeborghen). Dat kan betekenen dat de naam gebaseerd is op het Germaanse alah dat 'heiligdom' betekent. Maar het zou ook kunnen komen van aal = abeel. Die uit het Latijn stammende benaming voor de populier, albus = wit, komt door de witte kleur van de bladeren van die boom.
. . .
kaan = kan
Amadea
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De twee verklaringen van Amadea (1. elvenberg of 2. witte berg) zijn het meest waarschijnlijk en geloofwaardig.
Bron: boek Overijsselse plaatsnamen verklaard.
Link: C:/Users/GEBRUIKER/Downloads/9789463180269_fragm.pdf