Dat is in elk gebied en in elke situatie anders. Op deze vraag is dus geen antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout antwoord! De boomgrens is over ter wereld hetzelfde omdat het op die hoogte te koud is voor elke soort boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foute reactie. Bliets heeft wel gelijk. Zie de engelse wikipedia pagina waarop een tabel staat met verschillende boomgrenzen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tree_line
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, ik zou denken dat die grens in dichter bij de polen gelegen landen lager ligt omdat je daar, als je de hoogte in gaat, al eerder bij het kritische punt komt waar het dus te koud is voor elke boom dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien hoeft de boomgrens niet alleen bepaald te worden door kou, maar kan deze ook bepaald worden door droogte, wind of zelfs zoutgehalte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kwam ik nog tegen op Wikipedia: (het impliceert dat de boomgrens in Noordelijk gelegen gebieden veel lager is dan bij gebieden bij de evenaar.) De reactie van Seluj lijkt me dus inhoudelijk niet juist. Noordelijke boomgrens De noordelijke boomgrens of arctische boomgrens is een ecologische grenslijn op het noordelijk halfrond. Ten noorden van deze grenslijn groeien geen bomen vanwege de lage temperatuur.

De noordelijke boomgrens is meestal geen strakke lijn maar een grijs gebied waar onvolgroeide bomen en dwergbomen groeien. In het toendra-gebied ten noorden van de grens komen alleen dwergstruiken voor.

De grens loopt door Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, Alaska, Canada en Groenland, tussen ongeveer 40° NB en 70° NB. De grenstemperatuur die de boomgrens bepaalt is een gemiddelde julitemperatuur van ongeveer 10°C.

Onderzoek lijkt uit te wijzen dat de noordelijke boomgrens verder naar het noorden aan het opschuiven is, als resultaat van klimaatverandering, vooral door de opwarming van de aarde. Verschuiving van de boomgrens zal naar verwachting een drastisch effect hebben op de biodiversiteit van het arctisch gebied, en mogelijk de klimaatverandering mede beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. In de VS in de Sierra Nevada, waar de temperatuur veel hoger is dan in b.v. de Alpen, ligt de boomgrens een stuk hoger. Je loopt daar door bossen in je T-shirt waar je in Europa op de top van een kale berg staat te klappertanden. Bovendien doen factoren zoals neerslag en grondsoort ook nog mee.
de boomgrens hangt niet alleen af van de hoogte. andere factoren die ook een rol spelen zijn bijvoorbeeld temperatuur, droogte, wind, grondsoort.

de boomgrens heeft dus geen vaste hoogte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boomgrens is de rand van de habitat waar bomen nog kunnen groeien. Voorbij de boomgrens zijn bomen niet in staat om te groeien als gevolg van ongunstige omgevingsfactoren (meestal koude temperaturen of gebrek aan vocht).

In de bron vind je verschillende boomgrenzen bij de verschillende gebergtes wereldwijd.

Zo ligt de boomgrens in de oostelijke Alpen in Oostenrijk en Italië op 1750 meter, in de westelijke Alpen,
Alpen van Piemonte, in Noordwest- Italië op 2100 meter en in de Pyreneeën in Spanje , Frankrijk en Andorra op 2300 meter.