Billabong is Australisch voor een 'meanderhalsafsluiting'. En dat is dan weer Nederlands voor een hoefijzervormig meertje dat ontstaat als een rivier zijn eigen bocht afsnijdt terwijl hij door het landschap slingert (=meandert).

In het Engels worden ze ook wel 'oxbow lakes' genoemd en in het Nederlands ook wel kortaf 'Meander'. Op onderstaande wikipagina zie je precies hoe ze ontstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
En hij komt ook voor in het liedje 'Waltzing Mathilda', zie tweede link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is ook een merk.

Maar google zegt: Billabong is een verzamelnaam voor draslandgebieden in de Top End, het tropische gedeelte van het Noordelijk Territorium in Australië.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Billabong is een drassig gebied in het noorden van Australië.