Waarom zijn onderzoekers nog nooit tot de binnenste kern van de aarde doorgedrongen?

Kan me niet voorstellen dat we daar anno 2011 geen geavanceerde hippe afstandbestuurbare apparatuur voor hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Grappig dat iedereen begint over diepte, kosten, apparatuur en ethisch verantwoord en dergelijke.

Het antwoord is heel simpel: Het is veel te heet in de kern van de aarde, het is in de buitenkern ongeveer 4500 graden Celsius en in de binnenkern kan het tot wel 6000 graden Celsius worden; erg heet dus.

De hete lava die uit een vulkaan komt bij een uitbarsting is meestal hooguit 1250 graden Celsius en dat is volgens mij al té heet voor bijna alles, ga maar na om een stof te vinden die tegen een hitte van 4000-6000 graden kan en probeer dat dan ook nog eens op de juiste manier toe te passen.

Tot slot; stel dat het ooit mogelijk is om tot de kern van de aarde te komen: ze hebben daar helemaal niks te doen :) Een beetje rondzweven in magma lijkt me niet erg geweldig (althans voor onderzoekers niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Diep in de aarde is het daar veel te heet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de druk is te hoog.
Gesteld dat het zou kunnen: wat hebben we daar te zoeken? Enorme temperaturen, gigantisch hoge druk, grote risico's van verstoring van mechanismen waar we nog geen weet van hebben, astronomische kosten. Er is geen enkele noodzaak of economische reden om naar het binnenste van de aarde te reizen.

We hebben al zo'n moeite om door het luchtledige te reizen en het geld daarvoor is ook nauwelijks bij elkaar te krijgen, laat staan als je de andere kant op gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er wordt hier wel onderzoek naar gedaan. Is wel een manier om warme lucht-energie naar boven te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Ocean_Drilling_Program
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dan heb je het niet over naar de kern boren, maar op z'n diepst naar de vloeibare mantel.
daar is nog geen apparatuur voor. We kunnen wel steeds dieper boren. Ik verwacht wel dat het ooit gaat gebeuren.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Superdiep_boorgat_van_Kola
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De omtrek van de aarde is ongeveer 40.000 km. De straal is dus 40.000/Pi=12.733km. Je moet dus een halve straal van de aardbol diep boren, dus 6.366 km. diep. Zo'n boor bestaat er niet en zal er nooit bestaan, vanwege de mechanische beperkingen van metalen en andere stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde is geen perfecte bol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Straal is al de helft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Never say never.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hij bedoelde halve diameter. De getallen kloppen wel ongeveer. De opmerking de aarde is geen perfecte bol is in zijn luchtige berekening ook niet echt relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boor hoeft toch niet de gehele lengte lang te zijn?
In realiteit is het al moeilijk om een duikboot te bouwen die sterk genoeg is voor de bodem van de Marianentrog (met een druk van ruim 1100 Atmosfeer), laat staan een 'duikboot' die duizenden kilometers diep magma induikt, terwijl magma aanzienlijk zwaarder is dan water en de hoge temperaturen niet 'stabiliserend' werken.

En nog een andere probleem in het centrum van de Aarde heerst gewichtloosheid.

Ik raad je aan om de film "The core" te bekijken misschien kun je erover dromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedenk wel dat er op grote diepte van de Aarde wel eens en tal van soorten nieuwe materialen en andere structuren kunnen voorkomen door de de hitte en druk, materialen in de vorm van metallurgische aard of reuze diamanten e.t.c. Wat dit misschien toch wel economisch rendabel maakt om hiernaar toe af te reizen.