Hebben wij in Nederland wel eens te maken met valwinden?

Volgens de KNMI wel, maar volgens Wikipedia komen valwinden alleen in, of aan de rand van berggebieden voor. En bergen hebben we hier niet veel...

Hoe zit het nu werkelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat is mogelijk. Valwinden worden vaak verward met windhozen. Bij een valwind echter waait alles in dezelfde richting. Bij een windhoos is het schadespoor vaak ook erg smal, terwijl bij een valwind vaak een omvangrijk gebied getroffen wordt.

Dakpannen die afwaaien, komen meestal bij een windhoos voor en niet bij een valwind. Toch is de kans dat het gebeurt bij een valwind ook aanwezig, omdat daarbij vaak behoorlijke windstoten optreden. Op 14 juli 2010 werd een camping bij Vethuizen zeer waarschijnlijk door valwinden getroffen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De weersituatie was die dag zodanig dat bij de buien valwinden en windhozen konden optreden. Zowel bij windhozen als valwinden kunnen zeer grote windsnelheden optreden die enorme schade veroorzaken.

Valwinden ontstaan wanneer grote hoeveelheden koudere lucht tezamen met neerslag uit een bui omlaag komen. De vallende lucht stroomt aan het aardoppervlak met grote kracht weg en kan daarbij zeer hoge windsnelheden opleveren. Op enkele locaties (aan de randen van de gebieden waar de valwinden optraden) zijn daarbij mogelijk ook enkele verticaal georiënteerde luchtwervels ontstaan (zgn. gustnado's) die de schade nog kunnen hebben vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We hebben hier geen bergen, maar wel hoge gebouwen die ook valwinden kunnen veroorzaken.