Waarom is er in Nederland al zo snel sprake van een droogte als het een tijdje niet regent?

Een paar weken terug sprake we van een droogte in Nederland, toen op het nieuws te zien was dat ze dijken met een gieter water gaven ;)
Maar bijvoorbeeld een land als spanje, waar het (zeker in de zomer) vaak voorkomt dat het een paar weken niet regent, hebben dan geen last van een droogte.

Waarom heeft Nederland hier wel snel last van en een land als Spanje of Turkije bijvoorbeeld niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nederland waterland, zeggen ze wel eens.
Onze hele cultuur is ingesteld op regelmatig voldoende regen.
Onze landbouw, moet een bepaalde hoeveelheid regen hebben, anders gaat het mis.
Nu zit er in de grond altijd wel een voorraadje water ( hangend water) en natuurlijk grondwater.
Bij voldoende regen worden beide weer aangevuld.
Bij onvoldoende regen zal het regenwater niet ver genoeg zakken en dus niet aanvullen.
Komt nog bij de verdamping via de kale grond en de planten.
Vooral bij Noordwesten wind ( lage luchtvochtigheid) kan er wel 5 of meer mm. per dag verdampen
Als dat een week zo door gaat ( afgelopen voorjaar) dan is er aan het einde van de week wel 20 mm. of meer verdampt.
Dan zijn er nog de planten en bomen die water uit die grond onttrekken, vooral in het voorjaar.
Indien er in die week meer water verdampt/ opgenomen wordt dan er aan regen valt, wordt de voorraad water in de grond steeds minder.
Gaat dit erg lang duren, dan wordt de grond zo droog dat gezaaide gewassen niet meer opkomen en planten verdrogen.
Zo ontstond er afgelopen voorjaar een tekort van wel 180 mm.
Veendijken die het moeten hebben van het gewicht van water dat in het veen zit,drogen uit en kunnen inzakken.
Gebouwen kunnen gaan verzakken omdat met het zakken van het grondwater ook de grond zelf in gaat klinken, dus zakken.
In wegen kunnen scheuren ontstaan door het inzakken van de ondergrond.
Bomen komen ineens in droge grond te staan en laten hun blad vallen.
In veel kustgebieden 'drijft' het zoete en lichtere grondwater op het zoute , zwaardere grondwater.
Raakt het zoete water op, dan komt het zoute water omhoog en gaan bomen dood ( dit jaar)
Zo is ons hele land gebaseerd op een bepaalde grondwaterstand en neerslag.
In spanje en Turkije is alles gebaseerd op droogte en hitte, bovendien is de grond vaak rotsachtig en kan niet verzakken.
Ook de gewassen op het land zijn aangepast aan het klimaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet het niet zeker, maar ik denk omdat Spanje 'berekend' is op weinig neerslag en Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland kan niet zonder water, droge dijken breken eerder door waardoor half NL onder water staat en als de boeren niet genoeg water hebben mislukt de oogst. Turkije en andere warme landen zijn daar al op berekent.