In droog grasland en woestijnachtige streken is het warm en droog. De bodem is rotsachtig en zanderig en is moeilijk te bewerken. Sommige grondsoorten zijn heel vruchtbaar als ze bevloeid worden.

Diepteboringen naar water (eenvoudige techniek).
Pompen plaatsen (motoren aangedreven door zonne energie)

Irrigatiekanalen aanbrengen.

Ook planten en bomen aanbrengen die ervoor zorgen dat de zon de bodem niet verder uitdroogt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bedoel je misschien: hoe kun je grond bij droogte productief maken? Vruchtbaarheid en droogte hebben namelijk weinig met elkaar te maken. Grond kun je vruchtbaar maken door bemesting en structuur verbetering.
(Vruchtbare) droge grond kun productief maken door bevloeiing(irrigatie). In droge gebieden het beste door buisirrigatie waarbij het water direct bij de wortels van de plant komt zonder verdamping(zoals bij slootjes en besproeiing).