Er is een verschil tussen weer en klimaat
Het is niet omdat het lokaal tijdelijk wat kouder wordt, dat een globale klimaatopwarming aan zijn einde is gekomen.

Er zijn zelfs stemmen die zeggen dat er koude winters op komst zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit de huidige weersgegevens kan je geen wereldwijde warmte van onze bol extrapoleren. daarvoor zou je de temperatuur overal op aarde moeten kunnen meten.
Dat de aarde of aan het opwarmen of aan het afkoelen is weten we zeker. Per slot is bekend dat het klimaat en gemiddelde temperatuur al miljoenen jaren continu fluctueert.
Als je naar de huidige klimaat discussies gaat behoort derhalve niet de vraag centraal te staan of het klimaat verandert en in welke richting maar hoort de vraag centraal te staan wat de oorzaak is van de veranderingen (die je gegarandeerd kunt vinden).

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens mag je alle voorspellingen van de huidige klimaat computer modellen aan je laars lappen omdat deze bewezen onjuist zijn. Want zou het model juist zijn dan zou met de meetgegevens van vroeger (ja die zijn in de archieven voorhanden) het huidige klimaat "voorspeld" moeten kunnen worden. Dat is nog met geen enkel model gelukt en derhalve is het net zo onwaarschijnlijk dat ze de toekomstige veranderingen WEL correct zouden voorspellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat JIJ het nu wat kouder hebt betekent dit niet dat de WERELD aan het afkoelen is. Als je nu in de hoorn van AFRIKA kijkt, zal je zien dat het daar erg heet en droog is (meer dan normaal). JIJ hebt dus een relatief beeld op dit moment. Kijk je naar ALLE temperaturen op aarde, dan kan je een stijging in het GEMIDDELDE zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de wereldwijde meetstatistieken en je ziet dat de atmosfeer langzaam opwarmt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde warmt op, dat het nu fris is zegt daar helemaal niets over.
Ik denk zomaar dat we nu in een koele periode zitten maar dat dit toch een gemiddeld warmer jaar zal zijn.
De laatste jaren wordt het gemiddeld ook in Nederland warmer, ondanks koude winters.
De extremen worden groter, dus de verdelingen zijn wat anders geworden: eerst een hele tijd kurkdroog, dan een tijdje enorme wolkbreuken.

Kijk eens hier: http://www.natuurkalender.nl/ , kies een soort, en vergelijk de eerste waarneming in het eerste jaar en in dit jaar. Doe dat voor meerdere soorten, en je zult zien dat in pakweg 10 jaar al veel verschillen zijn, doorgaans is een eerste exemplaar eerder gezien, de eerste zang eerder, de eerste bloei eerder...

Voorbeelden: vroeger bloeide fluitenkruid in mei, nu soms al in januari. Vroeger waren lijsterbessen rijp tegen eind augustus, nu al in juni. Vroeger zag je de eerste wespen die op zoetigheid afkwamen in augustus, nu in juni. Vroeger kwamen de boerenzwaluwen in april, nu zie je ze al in januari.