Waarom is de zuidpool niet snikheet?

In het zuiden is het het warmst, in het noorden het koudst.
Zuid-Afrika ligt in het zuiden, en in Zuid-Afrika is het snikheet.
Rusland ligt in het noorden, en in Rusland is het ijskoud.

De Noordpool ligt in het Noorden, en op de Noordpool is het ijskoud.
Maar de Zuidpool ligt in het Zuiden, Maar de Zuidpool is niet snikheet, en men beweert zelfs dat de Zuidpool het kouder is dan in de Noordpool.

Maar waarom is de Zuidpool dan niet snikheet, hij ligt toch helemaal in het Zuiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je echt nog nooit van de evenaar gehoord? Bijzonder....
Denk dat je uniek bent, meld je zsm aan bij het journaal, denk dat iedereen je wil zien!

Het beste antwoord

Rond de evenaar is het het warmst, daar komt het zonlicht (en dus de bijbehorende warmte) op minder aardoppervlak dan meer naar het noorden of zuiden (zie afbeelding, bij de noord- en zuidpool verdeelt het zonlicht zich over veel aardoppervlak, bij de evenaar over een heel klein deel). Dit gebied rond de evenaar ligt niet altijd op dezelfde plek.

Je moet ook nog rekening houden met de keerkringen. Deze 'banen' rond de aarde geven aan waar de zon in de zomer of winter loodrecht op schijnt (dus waar het zonlicht verdeelt over het minste aardoppervlak) in onze zomer ligt deze strook ten noorden van de evenaar, op de Kreeftskeerkring. In de winter ten zuiden van de evenaar, op de Steenbokskeerkring.

Op het zuidelijk halfrond is onze zomer dus ook hun winter, en vica versa.

Ook speelt mee dat op het zuidelijk halfrond veel meer water is dan op het noordelijk halfrond. Daardoor wordt het zuidelijk halfrond vaak als 'warm' beschouwt, omdat het weinige land wat er ligt, dichter bij de evenaar ligt dan al het land op het noordelijk halfrond. Maar als je naar het zuidelijkste puntje van zuid Amerika gaat, is het ook niet echt warm hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Simple aarde is rond midden van de aarde (evenaar) is het warm daar staat zon het meest op.
Zuidelijker en noordelijker ga je daarvan af dus komt de zon daar ook minder.
Dus hoeverder van de evenaar hoe kouder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben jij blijkbaar nog nooit in juli in Zuid-Afrika geweest, dan valt het met de snikhitte ook wel tegen. En in Siberië (Rusland) kan het zomers echt bloedheet worden.

Kortom: Rond de evenaar is het het warmst, hoe verder je naar het noorden/zuiden gaat hoe koeler het kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WIJ zeggen dat het in het zuiden warmer is.
Mensen op het zuidelijk halfrond (ten zuiden van de evenaar) zeggen dat het in het Noorden warm is.

Voor die mensen zijn de seizoenen ook omgekeerd....
In de winter is het warm en de zomer koud omdat de zon respectievelijk dichter bij en verder af staat.
12 jaar geleden
De noord en de zuidpool zijn de gebieden die het verst afgekeerd van de zon liggen en waar de zonneenergie minder doordringt waardoor het kouder kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel hoe verder je van de evenaar afgaat hoe kouder het wordt.