Waarom regent het niet?

Regen ontstaat het meest boven de grond en niet boven de zee. Dit komt door verdamping van de gewassen. Dit proces verloopt sneller wanneer het warm weer is. Nu is mijn vraag: in de huidige periode is er veel warmte, dus veel verdamping, maar weinig regenval. Waardoor komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

De redenen van de huidige droogte zijn twee hoge luchtdrukgebieden , die vrij fors zijn en elkaar voortdurend aantrekken. deze luchtstroming kan plots beëïndigen maar is momenteel vrij stabiel en dat kan weken zoniet maanden duren.
De meeste 'storingen' worden daardoor afgebogen naar het Noorden (Scandinavië) en naar het Zuiden (Middellandse Zee) . Die gebieden zijn merkelijk natter dan andere jaren.
Dit in verband brengen met de 'Global Warming Up' is wel een beetje voorbarig. We hebben in het verleden ook wel eens grote droogtes gekend.
Wat wel waar is : dat ze op de Canarische Eilanden ... tot zelfs de Kaapverdische Eilanden ....nu stormen kennen...die eigenlijk voor ons bestemd waren ...en dat is dan wel een gevolg van de opwarming.
De meest voorkomende windrichting in de Benelux is de ZW richting : vrij mild....maar met veel regen.
Dit jaar zijn de richtingen door die twee Hoge Luchtdrukgebieden totaal anders: Oostenwind (droog) , Noordoosten wind ,Noordwestenwind en Zuidoostenwind domineren : Op de Noordwestenwinden na zijn dat allemaal landwinden.

Toegevoegd na 41 minuten:
windroos (Benelux) boven : de winden van april dit jaar
windroos 5 Benelux) onder (de windroos van oktober 2010)...die een beetje een normale windrichting laat zien

Let wel dat de windrozen de laatste drie jaar vrij veel afwijken van een gemiddelde eeuw

Toegevoegd na 45 minuten:
Beste Hummeltje ,
wat je daar boven schrijft is niet waar hoor. De meeste regen ontstaat wel degelijk boven de zee.
De lucht die boven gewassen en vochtige grond ontstaat is hoogstens een beetje nevel of mist en kan voor een tijdje vrij vochtig zijn na een regenbui.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

regen in dit deel van de wereld ontstaat doordat natte lucht van zee op land stuit, en door bv stuwing omhoog gedrukt wordt.Zo ontstaan kust regens. Echter, de grote windstromingen worden op dit moment van zuid of oostelijke richting naar het westen gestuwd: Deze lucht is droog, en daar kan geen regen uit ontstaan.

Het process wat jij noemt is hier van veel minder belang.