hoe zit dat met de platen?

Je hebt de oceanische platen en continentale platen.
Kan iemand mij een overzichtje geven van wat er gebeurt als 2 oceanische platen botsen, als 2 continentale platen bosten en als een oceanische plaat met een continentale plaat botst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb gezocht in mijn boeken maar nergens staat het duidelijk

Het beste antwoord

2 oceanische platen:

- als twee oceanische platen tegen elkaar botsen, zullen ze elkaar naar beneden "duwen". Hierdoor zal er een diepzee trog ontstaan.
- Als 2 oceanische platen van elkaar weg drijven onstaat er een opening, deze vult zich met magma dat meteen stolt, hierdoor ontstaat er nieuwe aardkorst.

2 continentale platen:

- Als 2 continentale platen botsen, onstaat er een gebergte. Doordat ze elkaar zogezegd "opfrommelen".
- Als 2 continentale platen uit elkaar drijven, ontstaat er dus een scheur in de aardkorst, hier vind dan vulkanische activiteit plaats.

1 oceanische en 1 continentale:

- Als deze twee platen botsen, zal de oceanische onder de continentale verdwijnen. Dit komt omdat de oceanische plaat veel ouder en zwaarder is dan de continentale. Een ander woord voor dit proces is ook wel subductiezone.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker bedankt! Beste antwoord!

Andere antwoorden (1)

Als 2 oceanische platen botsen dan zakt de oudste (en dan ook zwaarste) plaat onder de andere plaat. Je krikgt dan subductie. Door subductie krijg je een diepzeetrog en een eilandenboog, paralel aan de trog. Als 2 continentale platen botsen ontstaat er een gebergte zoals de hymalaya. Als een oceanische plaat met een continentale plaat botst, dan ontstaat er voor de kust een diepzeetrog, en op het land paralel aan die trog een gebergte(zoals het andesgebergte)

Toegevoegd na 13 minuten:
Sorry voor spelfouten, op een touchscreen is het lastig om foutloos te typen