De lucht op aarde bestaat voor ongeveer 78% uit stikstofgas en 21% uit zuurstofgas. Daarnaast (resterende 1%) bevat lucht sporen van edelgassen, een sterk wisselende hoeveelheid waterdamp (0,7%), en koolzuurgas, dat ook in hoeveelheid sterk kan wisselen. In de buitenlucht was de hoeveelheid koolstofdioxide (of koolzuurgas) ongeveer 0,03%, binnen een woning kan dit, als er gestookt of gekookt wordt, veel hoger zijn. Door hogere mondiale concentraties versterkt dit gas het broeikaseffect op aarde. Sinds de industriële revolutie is de concentratie toegenomen van ongeveer 0.03% naar inmiddels bijna 0.04% (ongeveer 380ppm).

De samenstelling van de lucht varieert met de hoogte. Omdat stikstof (massagetal 14) minder weegt dan zuurstof (met massagetal 16) is er op grotere hoogte verhoudingsgewijs minder zuurstof aanwezig.

Droge lucht (die dus weinig waterdamp bevat) is een zeer goede warmte-isolator, en heeft ook een lage warmtecapaciteit. Daarom wordt droge lucht gebruikt in dubbel glas voor het isoleren van gebouwen.

Omgeven door droge lucht kan een mens dan ook de zeer hoge temperaturen in een sauna doorstaan. De persoon gaat weliswaar zeer sterk zweten, maar doordat het zweet in de droge, hete lucht snel verdampt, koelt de huid af, en wordt de persoon niet snel oververhit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Een mengsel van zuurstof, koolstofdioxide en nog wat andere stoffen. De precieze samenstelling varieert een beetje.