Hoe is dit Russische landschap ontstaan?

https://www.google.nl/maps/@72.2470312,94.7951007,19702m/data=!3m1!1e3!5m1!1e4

Toegevoegd na 7 minuten:
Een gebied van zo'n 25x Nederland + België ziet er ongeveer zo uit.

Picture for question
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals je kan zien op google maps ligt dit landschap behoorlijk noordelijk. De sateliet fotos zijn waarschijnlijk samenstellingen van verschillende zomerbeelden. Je kunt ervan uitgaan dat het landschap er 's winters totaal anders uitziet: sneeuw en ijs. We hebben hier dan ook te maken met een toendra. De bodem is waarschijnlijk lange tijd in het jaar met sneeuw bedekt dan wel bevroren, hierdoor is het voor bomen onmogelijk om te wortelen en daar te leven. Er groeien daarom alleen grassen, mossen en struiken.
De diepere bodem is vaak permanent bevroren, zogenaamde permafrost, terwijl de bovenste laag zomers ontdooit. De wisselwerking tussen ontdooien en opvriezen zorgt voor een aantal gekke landschappelijke fenomen, zoals palsa's en pingo's en hun ruines. De meertjes op de foto zijn waarschijnlijk palsa ruines.
Wil je het nog beter begrijpen zoek dan op wikipedia/google naar toendra, permafrost, palsa's en pingo's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Wikipedia lijkt je gelijk te geven: Een pingo is een bolvormige heuvel die ontstaat in een gebied met permafrost waar door het uitzetten van bevroren / bevriezend grondwater (hydrostatische druk) een laag bevroren grond wordt opgetild. De kern van een pingo, die soms nauwelijks kleiner is dan de totale pingo zelf, bestaat uit een lensvormig lichaam van zuiver ijs. Pingo's worden tot 90 meter hoog met een doorsnede van soms meer dan 2 kilometer en zijn meestal rond of ovaal van vorm. Hedendaagse pingo's komen voor in continentale toendra's en bevinden zich overwegend tussen 65 en 75 graden noorderbreedte. Door het scheuren van de bovenlaag wordt de ijslaag blootgesteld aan de zon en dan kan een krater of meer ontstaan die pingoruïne wordt genoemd. Of als het klimaat warmer wordt, bijvoorbeeld aan het einde van een ijstijd. Veel pingoruïnes worden na het afsmelten van het ijs langzaam opgevuld met veen. Dit opvullen kan vele duizenden jaren in beslag nemen. Een palsa is een kleine verheffing in een permafrostbodem, ontstaan door de hydrostatische druk van bevriezend grondwater. Palsa's ontwikkelen zich in gebieden waar het minstens 120 dagen per jaar kouder is dan -10 graden Celsius. Ze vormen over het algemeen in hoogveengebieden in toendra's. Een palsa kan beschouwd worden als een kleine pingo
Poet
10 jaar geleden
Dat is wel even andere koek dan dat poeltje nabij Orvelte waar ik ooit op werkweek was. Dat was ook een pingoruïne.
Poet
10 jaar geleden
Als je goed kijkt zie je dat er nog ijs liggen, vooral in de grotere gaten. Wsl zijn dat al pingoruines -dus meren- waarvan het water nog jaarlijks bevriest of zelfs nooit echt tot geheel ontdooien komt. Ook kun je op zien dat er rond zo'n plas enige terreinverhoging is hetgeen erop wijst dat daar de oppervlakkige grond heen is gespoeld en/of gegleden. https://www.google.nl/maps/@72.3823058,90.3349398,1595a,35y,77.73t/data=!3m1!1e3!5m1!1e4